اهم اخبار

کاهش شدید قیمت دانه‌های روغنی و ذرت/وابستگی ۹۰ درصدی ایران به و اردات در دانه‌های روغنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروز در بازارهای جهانی قیمت ذرت و دانه‌های روغنی با کاهش شدید مواجه شد و با توجه به وابستگی شدید ایران در تامین این دو نوع محصول،‌ می‌تواند خبر خوشی باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، امروز قیمت دانه‌های روغنی و ذرت در بازارهای جهانی سقوط آزاد داشت و این خبر بسیار خوبی برای بخش کشاورزی در داخل کشور محسوب می‌شود.

از آنجایی که قیمت نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی وارداتی متأثر از قیمت‌های جهانی است، کاهش قیمت در این بازار می‌تواند باعث افت نرخ آن در داخل کشور شود.

در داخل کشور حدود ۷۰ درصد نیاز ذرت دانه‌ای از طریق واردات تأمین می‌شود و در تامین نیاز دانه‌های روغنی کشور هم کشور بیش از ۹۰ درصد  وابسته به واردات است.

به گزارش بلومبرگ، امروز قیمت هر بوشل ذرت با ۳.۷۵ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۶۷ دلار معامله شد و همچنین قیمت دانه‌های روغنی هم کاهشی بود، هر بوشل دانه روغنی سویا با ۶.۷۵ دلار نسبت به روز گذشته به قیمت ۸۵۶ دلار و ۷۵ سنت معامله شد.

بوشل، اندازه‌گیری وزن در دستگاه آمریکایی است که جزو اندازه‌گیری خشک محسوب می‌شود و معادل ۳۶.۳ لیتر یا ۲۲۱۹ اینچ مربع است.

بوشل به اندازه یک سنجش جرم یا وزن در خرید و فروش غلات کاربرد دارد و معادل حدود ۶۴ پوند است.

همچنین گزارش بلومبرگ حاکی است قیمت انواع دام در بازارهای جهانی کاهش داشته است، دام زنده ۴۰ سنت و دام پرواری ۶۷ سنت کاهش داشته است.

اما قیمت گندم در بازارهای جهانی افزایشی بوده، هر بوشل با ۱.۷۵ دلار افزایش مواجه شده است. ایران امسال در تأمین گندم کشور خوددکفا شد، ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *