اهم اخبار

کاهش چشمگیر تولید سیب زمینی و گوجه فرنگی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه دلیل گرانی گوجه فرنگی و سیب زمینی کاهش تولید است نه صادرات،گفت:پیش بینی می شود در نیمه دوم سال تولید سیب درختی ۴٠ درصد کاهش یابد.

سید رضا نورانی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی باعث گرانی این دو محصول شده است، گفت: نمی شود همیشه کمبودها و گرانی ها را گردن صادرات انداخت.

وی اضافه کرد: سال گذشته سیب زمینی کاران و گوجه کاران متضرر شدند و تولید این محصول در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه صادرات، دلیل گرانی این محصولات در بازار نیست، گفت: کشت این محصولات در تابستان امسال کاهش چشمگیری داشته بویژه در گوجه فرنگی؛ الان باید وفور گوجه باشد اما این چنین نیست و ما شاهد هستیم قیمت هر قوطی رب ۴ هزارتومانی نیز به  ١٠ هزارتومان رسیده است.

نورانی ادامه داد: برخی کشاورزان به دلیل کم آبی و برخی نیز به دلیل اینکه سال گذشته زیان کردند امسال کشت انجام ندادند.

وی تصریح کرد: دلیل نمی شود هرچه کم شد ما بگوییم دلیل آن صادرات بوده، درست است که قیمت ارز بالا رفته اما هزینه صادرات نیز گران شده است.

نورانی با بیان اینکه صنایع جانبی صادرات بسیار گران شده است، افزود: مواد جانبی صادرات مانند کرایه کانتینر، کرایه کشتی، کاغذ، سبد و …همه با ارز آزاد تامین می شود.

کاهش ۴٠ درصدی تولید سیب درختی در نیمه دوم سال

نورانی همچنین گفت: پیش بینی می شود در شش ماهه دوم امسال تولید سیب درختی هم بین ٣۵ تا ۴٠ درصد کاهش یابد.

وی سرمازدگی فروردین و اردیبهشت را دلیل این مساله عنوان کرد و گفت: در پی این سرمازدگی باغات مناطق سیب خیز کشور مانند دماوند، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سلماس و میانه خسارت سنگینی دیده است.

نورانی با اشاره به اینکه سرما تولید میوه های هسته دار را نیز در سالجاری با مشکل مواجه کرد، گفت: همین مساله موجب شد قیمت این میوه ها ٢ تا ٣ برابر سال قبل شود.

وی تصریح کرد: دلیل گرانی میوه ها در سالجاری صادرات نبود بلکه سرمازدگی بود، با این قیمت بالا نمی‌توان صادرات انجام داد. به عنوان مثال قیمت میوه شلیل شمس که سال گذشته در عمده فروشی ها کیلویی ١٨٠٠ تومان بود امسال به کیلویی ٧ تا ٨ هزارتومان رسید.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *