اهم اخبار

کاوه زرگران عنوان کرد:بهره‌گیری از تجربه ترک‌ها در صنایع غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

صنعت غذا در ایران از جمله صنایعی محسوب می‌شود که به‌عنوان صنعتی پیشرو در اقتصاد کشور مطرح است.
رخدادهایی که طی سال‌های گذشته به وقوع پیوسته نظیر ورود ماشین‌آلات جدید و تنوع در تولیدات مواد غذایی، باعث شده تا تولیدکنندگان ما هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ بسته‌بندی به شرایط استاندارد جهانی نزدیک شده و خود را با آن تطبیق دهند. از این رو، در بخش صنایع غذایی امکان فروش کالاها به نسبت کالاهای سایر صنایع از شرایط بهتری برخوردار شده است.

به باور بسیاری از کارشناسان اگر ایران در بخش صنایع غذایی یا حتی کشاورزی وارد تجارت جهانی شود، صنعت غذا حرف زیادی برای گفتن خواهد داشت. آنان معتقدند محصولات کشاورزی ما به‌دلیل شرایط آب‌و‌هوایی در شرایط خوبی بسر می‌برد. در نتیجه محصولات غذایی هم به همان کیفیت و رقابت‌پذیری می‌تواند در این عرصه حضور داشته باشد.
به گزارش اگروفودنیوز به نقل از آرمان، با توجه به نام‌گذاری سال جدید با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» در مورد ضرورت حمایت از صنایع کشاورزی و توانمندی‌ها و چالش‌های پیش روی این صنعت، کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران می‌گوید: «در بخش تامین مواد اولیه و تجهیز این صنعت به برخی فناوری‌ها، نباید از توانمندی و ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه همچون ترکیه غافل بود.»
به‌دنبال سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور ترکیه آیا برنامه‌ای دال بر استفاده از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی این کشور در اتاق بازرگانی ایران مطرح شد؟
خیر. در این سفر از ما به‌عنوان فعالان بخش کشاورزی یا صنایع غذایی برای همراهی تیم دولت دعوتی نشد و صحبتی از این موضوع نبود، اما جا داشت تا فعالان بخش خصوصی و اقتصادی نیز در این سفر تیم دولت را همراهی می‌کردند. همراهی‌ای که می‌توانست به بهره‌گیری هرچه بیشتر از بخش‌های مختلف اقتصادی چون کشاورزی یا صنایع غذایی منجر شود‌. البته با توجه به نیاز تشکل‌های غذایی و کشاورزی در ایران و با توجه به ظرفیت بازارهای کشور ترکیه و علاقه‌مندی بازار ایران برای استفاده بهتر از صنایع کشاورزی و غذایی این کشور، کانون صنایع غذایی ایران نیز به‌عنوان لیدر تجاری جهت عقد چندین تفاهمنامه با‌ بخش تعاونی روستایی ترکیه که بزرگ‌ترین بخش دولتی این کشور نیز محسوب می‌شود، عازم این کشور می‌شود. در این سفر تفاهمنامه‌هایی بین دو کشور به امضا خواهد رسید که بیشتر در راستای انتقال فناوری و پروژه‌های صنایع تبدیلی مشترک خواهد بود. باید یادآور شد در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، ترکیه عمدتا کشوری بوده که از آن در زمینه‌های مختلف صنعت بیشتر از ایران یاد شده است و البته تا به امروز نیز توسعه‌یافته‌تر از ایران عمل کرده است. ما نیز در این مورد در زمینه‌های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه‌های مشترک تا ورود به بازارهای مختلفی که به‌نفع بازار ایران باشد با این کشور تفاهمنامه‌هایی را امضا خواهیم کرد. باید در ادامه خاطرنشان کنم ترکیه صاحب صنایع و ماشین‌آلات و فناوری‌های برتری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی است که ایران می‌تواند از این ظرفیت‌های اقتصادی به‌عنوان مشاور خود استفاده کند.
آیا همکاری‌های مشترک شما به انعقاد توافقنامه‌هایی هم رسیده است؟
تاکنون در مورد چیزی به توافق نرسیده‌ایم و قرار است در سفر خودمان در مورد متن تفاهمنامه‌های مشترک بین ایران و ترکیه با مسئولان دولتی و تعاونی روستایی این کشور که از بزرگ‌ترین بخش‌های دولتی ترکیه محسوب می‌شوند، از نزدیک گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

 
بخش عمده توافق‌های شما با طرف ترک در چه زمینه‌هایی خواهد بود؟
طرف قرارداد با ایران به تفاهم‌هایی رسیده است که مفاد این قراردادها بعد از سفر اعلام می‌شود، اما بخش عمده قراردادهای ما در بخش‌های مختلف کشاورزی و مواد اولیه، صنایع تبدیلی و انتقال فناوری در بخش کشاورزی و غذایی خواهد بود. همچنین باید خاطرنشان کنم ما در بازارهای مختلف در حوزه محصولات صنایع تبدیلی با ترک‌ها رقابت داریم و تجارت ما و این کشور محدود به برخی کالاهایی است که مزیت تولید آن در دو کشور وجود ندارد. به‌عنوان مثال ترکیه واردکننده کنستانتره‌های میوه یا محصولاتی مثل پسته از ایران است و در حوزه صنایع غذایی ماشین‌آلات و تجهیزات تولید محصولات صنایع تبدیلی را به ایران صادر می‌کنند.
آیا این سفر پیرو سفر اخیر آقای روحانی به ترکیه صورت می‌گیرد؟
خیر. سفر اخیر ما ارتباطی با سفر اخیر رئیس‌جمهوری به کشور ترکیه ندارد بلکه ما بر اساس نیاز تشکل‌های صنایع غذایی ‌خودمان مهمان ترک‌ها خواهیم شد.

 
عمده کالاهای وارداتی ما از ترکیه چه بوده است؟
عمده کالاهای وارداتی ایران از ترکیه موز، گندم، شیرینی و شکلات بوده است. همچنین ترکیه واردکننده عمده این محصولات از دیگر کشورهاست و از سوی دیگر تولیدکننده محصولاتی است که ما به‌طور عمده صادرکننده آن هستیم. بنابراین از بازار این کشور به‌نفع بازار ایران نیز می‌توان بهتر استفاده کرد. ‌
با تجار کشور ترکیه در مورد کدام بخش از مراودات تجاری تعامل خواهید کرد؟
براساس تجارب قبلی، طی سفرهای گذشته آنچه مشخص بود تمایل شرکت‌های ترکیه در توسعه همکاری آنان با ایران در بخش کشاورزی بود تا صنایع غذایی، در این سفر نیز ما با آنان تعاملاتی در دو بخش کشاورزی و صنعت غذایی خواهیم داشت. در ادامه شاید امکان همکاری در سیستم مدیریت کیفیت و فناوری را نیز با ترک‌ها داشته باشیم، اما باید خاطرنشان کنم که ما در بازارهای جهانی رقیب یکدیگر هستیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *