اهم اخبار

کشاورزان از سم پرخطر استفاده نمی‌کنند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
سموم شیمیایی
معاون فنی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه براساس دسته بندی های انجام شده ۲۵ درصد سموم در گروه پرخطر قرار دارند، گفت: این سموم موش کش هستند که معمولا توسط کشاورزان استفاده نمی‌شوند.

یحیی ابطالی با بیان اینکه در سال ۹۵ براساس دسته بندی‌های انجام شده بیش از ۵۱ درصد سموم در گروه کم خطر، حدود ۲۳ درصد در گروه متوسط خطر و حدود ۲۵ درصد در گروه پر خطر قرار داشتند، اظهارداشت: ۲۵۵ درصدی که در گروه پرخطر قرار دارند موش‌کش‌ها هستندکه از آنها برای از بین بردن موش و ملخ استفاده می‌شود و سم‌پاشی صورت نمی گیرد معمولا کشاورزان از این سموم استفاده نمی کنند یا کمتر استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: در کشور ما هیچ سمی که سازمان های بین المللی آن‌را حذف کرده باشند، مصرف نمی شود.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور همچنین تصریح کرد: هیچ مشکلی بر سر راه واردات سموم کم خطر توسط بخش خصوصی به کشور وجود ندارد.

ابطالی در بخش دیگری از سخنان خود ساماندهی فروشگاه های غیرمجاز سموم را مورد اشاره قرار داد و افزود: در سال ۹۴ حدود ۳۵۰۰ فروشگاه غیرمجاز سموم در کشور وجود داشت که تعداد این فروشگاه ها تا پایان ۹۵ به کمتر از ۴۰۰ مورد تقلیل یافت.

وی با بیان اینکه این کار هنوز ادامه دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان سال جاری تعداد این فروشگاه ها به صفر خواهد رسید؟ گفت: این فروشگاه ها دوباره ایجاد می شود و چیزی نیست که بوجود نیاید. هر کس که از جایی فرار کرد میرود در جایی دیگر؛ یک فروشگاه ایجاد می کند با این حال ما تفاهم نامه ای با پلیس اماکن منعقد کرده ایم و همچنین در حال انعقاد تفاهم نامه ای با تعزیرات حکومتی هستیم تا این موضوع را به سامان برسانیم.

ابطالی تصریح کرد: وزارت صنعت هم باید در این زمینه به ما کمک کند و برای این افراد پروانه صادر نکند در این صورت به راحتی می شود با آنان برخورد کرد؛ بهرحال موفقیت ما در این زمینه در گرو همکاری سایر دستگاه هاست.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *