اهم اخبار

کشاورزی کدام استان ها بیشترین آسیب را از سیل دید؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اگرچه بارش های سنگین هفته های اخیر منجر به وقوع سیل در ۲۴ استان کشور شد، اما ۸۰ درصد این آسیب ها مربوط به کشاورزی استان های گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان بود.

 

 

به گزارش دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، بارندگی های آغازین روزهای سال ۹۸ در شهرهای مختلف کشور به ویژه در مناطق شمال، غرب و جنوب غربی ایران سیلاب هایی کم سابقه را بدنبال داشت که تلفات جانی و مالی برجای گذاشت.
در موج اول بارش ها، استان های گلستان و مازندران درگیر پدیده سیل شد و در مراحل بعدی، استان های واقع در غرب و جنوب غرب کشور به طور عمده فارس، لرستان و خوزستان دچار حادثه شدند.
گزارش ها نشان می دهد که بیشترین میزان خسارت ها سیلاب های اخیر، مربوط به بخش کشاورزی استان های گلستان، خوزستان، لرستان و مازندران است که عمده تولیداتشان گندم، کلزا، جو، برنج، سبزی و صیفی، مرکبات، سیاه ریشه ها، دام، طیور و آبزیان است.
تا پیش از این، بالاترین خرید گندم به میزان یک میلیون و ۶۳۵ هزارتن مربوط استان خوزستان و در رده های بعدی فارس و ایلام قرار دارند.
در حالی که خوزستان با تولید بیش از ۱٫۵ میلیون تن گندم و گلستان با بیش از ۱۰۰ هزارتن دانه کلزا بزرگترین تولید کنندگان کشور در این زمینه ها به شمار می روند که استان های فارس، کرمان، ایلام، مازندران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، سمنان ، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان نیز در تولید گندم، کلزا، جو ، آبزیان و تولیدات زراعی، باغی، دامی و طیور نقشی مهم دارند.
آخرین برآوردهای اولیه مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی میزان خسارت های بخش کشاورزی را در ۱۶ استان کشور ۶ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان عنوان کرده است؛ البته این درحالیست که برخی مسئولان حوزه کشاورزی براین باورند که هنوز آمار کلی از مجموع خسارت های بخش کشاورزی نداریم و همچنان این موضوع در حال بررسی کارشناسی است.
آمارهای فعلی نشان می دهد که ۸۷۲ هزار هکتار اراضی زراعی معادل ۴۶٫۳ درصد ، ۱۰۸ هزار هکتار اراضی باغی معادل ۱۲٫۲ درصد ، ۱۹ درصد بخش دام ، طیور و آبزیان و ۲۲٫۵ درصد بخش آب و خاک، امور زیربنایی و تاسیسات و شبکه های انتقال آب خسارت جدی دیده اند.
با وجود فروکش کردن آبگرفتگی در شهرهای مختلف کشور، به علت بارش های اخیر هنوز احتمال وقوع سیل در برخی نقاط کشور وجود دارد و دستگاه های مسوول با مدیریت مخازن سدهای کشور و تخلیه روستاها و شهرهای پایین دست سدها در حال مدیریت بحران و به حداقل رساندن خسارات این پدیده هستند.
پیش بینی ها نشان می دهد که همچنان شهرهای استان خوزستان در معرض سیلاب قرار دارند تا جایی که به دلیل احتمال طغیان رودخانه کرخه در روزهای اخیر و جاری شدن سیل در شوش، اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه دستور تخلیه ۶ شهر و بیش از ۱۷۴ روستای پایین دست کرخه صادر شده است.
در حوضه رودخانه دز نیز سیلاب وارد روستاهای اهواز، شوش و شوشتر شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *