اهم اخبار

کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در پاییز امسال برنامه ریزی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از نقشه جدید کشت دانه های روغنی و برنامه ریزی برای کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در پاییز امسال خبر داد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ از تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز روز دوشنبه در گردهمایی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای حمایت از رونق تولید و توسعه کشت دانه های روغنی توضیح داد: بر اساس نقشه جدید کشت دانه های روغنی در کشت بهاره کلزا در اراضی دیم و آبی در تناوب با گندم و جو ورود پیدا خواهیم کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم در ۱۵ درصد اراضی آبی و ۱۰ درصد اراضی دیم به تناوب کشت بهاره گندم و جو، کلزا بکاریم، بخش تحقیقات باید بسته ای را در زمینه های مختلف از نظر تاریخ کشت، مساحت، نوع رقم، کارنده ها به تفکیک مناطق و شهرستان های مستعد تدوین و به ما ارایه کند.
کشاورز ادامه داد: ما یک برنامه سهل الوصول برای کشت کلزا در مناطق بهاره در استان هایی همچون خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و بخشی از لرستان و کرمانشاه لازم داریم.
وی به تصمیم این معاونت برای کشت کلزا در شالیزارهای تجهیز و نوسازی شده در استان های گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: با کمک کارشناسان فنی و مهندسی، سهم ما در کشت کلزا در شالیزارهای تجهیز و نوسازی شده باید تعیین و نیازها و پشتیبانی ها، ارقام و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این نسخه کشت توسط بخش تحقیقات کشاورزی مشخص شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما برای کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد نیز باید برنامه داشته باشیم.
به گفته وی، می توانیم در ۱۵ درصد اراضی آبی و دیم مناطق سرد در تناوب با گندم و جو، کلزا کشت کنیم.

** برنامه ریزی برای دیگر دانه های روغنی
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآوری کرد: ما حدود سه میلیون هکتار زمین آیش دیم و حداقل ۴۵۰ هزار هکتار اراضی آبی با کاهش سطح زیر کشت گندم داریم که می توان برای کشت کلزا و دانه های روغنی استفاده کرد.
کشاورز در مورد کشت گلرنگ تصریح کرد: در اراضی دیم و کم باران، کشت گلرنگ برای تامین دانه های روغنی یک نسخه امیدبخشی است اما یک بسته تحقیقاتی برای کاشت و توسعه گلرنگ نیاز داریم.
وی درباره تولید سویا گفت: با توجه به ناملایمات اقلیمی و بارندگی ها در استان های گلستان و مازندران باید از کشت سویا بیشتر مراقبت کنیم.
کشاورز ادامه داد: برای کشت سویا، ظرفیت های خالی زیادی در کشور وجود دارد که با استفاده از قابلیت های عملی می توان از این ظرفیت ها بهره برد.
وی اضافه کرد: در استان های ایلام، گلستان، مازندران و شهرستان لالی خوزستان در حد ظرفیت، کلزا در تناوب با گندم و جو تولید شده است و از این رو باید به دنبال ظرفیت های جدید در این زمینه باشیم.

** ظرفیت های تحقیقاتی و ترویجی برای توسعه کشت دانه های روغنی
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این گردهمایی گفت: در برخی مناطق مورد نظر برای توسعه کشت دانه های روغنی مشکلی برای کارهای تحقیقاتی نداریم و مسایل بیشتر مربوط به آموزش، ترویج و اجراست.
به گفته کاظم خاوازی، برای کشت دانه های روغنی و کلزا، باید نکات فنی در مزارع اجرا و پایش دقیق انجام شود.
خاوازی بر لزوم مکانیابی دقیق و اراضی مستعد کشت دانه های روغنی تاکید کرد و ادامه داد: باید زمان های کاشت، رقم های مناسب، بسته های مدیریت آب و خاک و بیماری ها، کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی و بذور مورد نیاز برای مناطق مختلف مشخص شود.
وی از تشکیل سه کارگروه در حوزه کشت در استان های سرد و سرد- معتدل، استان های گرم و گرم- معتدل و استان های سواحل خزر و اراضی شمالی خبر داد و گفت: مسایل مربوط به کشت دانه های روغنی باید در این کارگروه ها جمع بندی و بر اساس آن اقدام شود.
به گزارش ایرنا، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *