اهم اخبار

کمیته مشترک همکاری های کشاورزی ایران و آلمان برگزار شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نخستین نشست کمیته مشترک همکاری های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان با حضور معاون وزیر کشاورزی آلمان و معاون امور زراعی وزارت جهادکشاورزی و هیات های همراه در سالن نعمتی جم وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، عباس کشاورزی معاون امور زراعی وزیر جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد در این سفر، زمینه همکاری های فنی، تکنولوژی و تجاری بین طرف های ایرانی و شرکت های آلمانی در حد مطلوب پیش رود.

وی با تشکر از اقدام های شرکت DlG دی ال جی برای برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات، نهاده ها و آبیاری و کنفرانس شیراز، پیشنهادهای طرف های ایرانی اعم از بخش های دولتی و خصوصی را به وزیر کشاورزی آلمان و هیات همراه ارایه کرد و افزود: در نشست امروز و مباحثی که فردا در شیراز خواهیم داشت، سعی می کنیم موضوع های مورد همکاری، تدوین، نهایی و آماده اجرا شود.
معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی با ابراز رضایتمندی از همکاری بخش خصوصی و دولتی ایران با نهادهای اجرایی و علمی کشور آلمان در گذشته، اضافه کرد: متاسفانه در دوران تحریم تعدادی از این همکاری ها دچار توقف یا کندی شد که امیدواریم با فضای موجود، زمینه این گونه همکاری ها گسترش یابد.
وی ادامه داد: کشاورزان، کارشناسان و صاحب نظران بخش کشاورزی ایران در بسیاری از اقدام های موفقیت آمیز کشاورزی مانند تکنولوژی صنایع لبنی، ماشین های کشاورزی، سموم و آفت کش ها همکاری موثر آلمان را انکارناپذیر می دانند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه انتظار ما برای دوره جدید، گسترش همکاری ها و تعامل بیشتر بین دو کشور از طریق تقویت بخش خصوصی است، اظهار امیدواری کرد: مذاکرات و توافق های صورت گرفته، فضا را برای گسترش این همکاری ها بین دو طرف هر چه زودتر فراهم کند.

** تقویت همکاری های کشاورزی با رفع موانع سرمایه گذاری

بلیرز معاون وزیر کشاورزی جمهوری فدرال آلمان با اشاره به سابقه همکاری دو کشور، گفت: تمایل زیادی از سوی طرف آلمانی برای همکاری اقتصادی و کشاورزی با ایران وجود دارد که امیدواریم بتوانیم دوباره سطح همکاری های بین دو کشور را همانند گذشته، بالا ببریم.
وی ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم ها علیه ایران، پس از ۱۰ سال مجددا مذاکرات بین دو کشور به نحو مطلوب صورت گیرد.
معاون وزیر کشاورزی آلمان به سفر وزیران دو کشور و مذاکرات صورت گرفته برای توسعه همکاری های کشاورزی فی مابین اشاره کرد و گفت: قراردادهایی برای تاسیس گروه مشترک کاری بین دو وزیر بسته شد که در این راستا این هیات از نامدارهای صنایع کشاورزی آلمان به ایران سفر کردند.
وی افزود: وزیران کشاورزی دو کشور قرارداد همکاری منعقد می کنند و ما باید این قراردادها را عملی و اجرایی کنیم.
به گفته این مسئول، هیچ همکاری موفق نخواهد شد، مگر این که دو طرف با تصمیماتی که گرفته می شود به توافق کامل برسند.
بلیرز تصریح کرد: هیچ کشوری مانند ایران نتوانسته در این مدت کوتاه، همکاری ها را با کشور آلمان گسترش دهد و در این راستا نیز وزیر اقتصاد آلمان هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.
وی افزود: هیات های آلمانی در سه نمایشگاه شیراز، نمایشگاه ایران فیس و ایران فود شرکت خواهند کرد که در این راستا امیدواریم برای تقویت همکاری های کشاورزی بین دو کشور، موانع بر سر راه سرمایه گذاری برداشته شود.

** گسترش همکاری های ایران و آلمان در پسابرجام

هومن فتحی مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این که همکاری های ایران و آلمان در بخش کشاورزی پس از توافق دولت ایران با طرف ۱+۵ و تصویب برجام، جهت گیری خوبی گرفته است، گفت: در این راستا در سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به برلین در دی ماه سال ۹۴، بیانیه مشترک بین مهندس حجتی و آقای اشمیت در خصوص همکاری های کشاورزی به امضا رسید و به موجب آن تشکیل کمیته کشاورزی برای حسن پیگیری فعالیت ها مورد توافق دو وزیر قرار گرفت.
به گفته وی، بزودی هیات های تخصصی بین دو کشور مبادله و این امر منتهی به سفر آقای اشمیت وزیر کشاورزی آلمان در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به ایران شد که در این راستا، امروز نخستین نشست مشترک با حضور معاونین دو وزیر برگزار شد.
فتحی با اشاره به آغاز به کار دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات، نهاده ها و آبیاری شیراز از دیروز گفت: این نمایشگاه با استقبال بی نظیر مخاطبان ایرانی روبه رو شده است و در ادامه این نمایشگاه کنفرانسی در خصوص وضعیت فعلی و آینده ایران در جهان با همکاری دو کشور ایران و آلمان در شیراز برگزار خواهد شد.
در این نشست؛ سه کمیته شامل گروه زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، بذر، سموم شیمیایی؛ گروه سلامت غذا، محیط زیست، تحقیقات کشاورزی، تغییرات اقلیمی و بازرگانی و تجارت و گروه دام و طیور، دامپزشکی، لبنیات و صنایع لبنی و شیلات، برای ایجاد فضایی برای شناخت بیشتر و تخصصی تر برای فراهم کردن زمینه های همکاری و جمع بندی آن و ارائه به دبیرخانه کمیته، تشکیل شد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون سالیانه بیش از ۱۱۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که بیش از ۱۶ میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *