اهم اخبار

افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی محصولات بیسکوئیت،شیرینی و شکلات از اول سال تاکنون

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فروش انواع بیسکویت و شکلات با قیمتی بالاتر از رقم درج شده روی بسته‌بندی تخلف است و هیچ تولیدکننده و فروشنده‌ای حق تخطی ندارد و در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی باید موضوع را به نهادهای نظارتی گزارش داد.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از ایسنا اخیرا شاهد فروش برخی محصولات از جمله بیسکویت با برندهای مختلف با قیمتی بالاتر از مبلغ درج شده روی بسته‌بندی محصول هستیم. واحدهای فروش در پاسخ به اعتراض مصرف‌کنندگان اعلام می‌کنند که قیمت درج شده روی محصول همان مبلغی است که تولیدکنندگان برای آنها لحاظ کردند و آنها مجبورند با قیمتی بیش از رقم درج شده جهت اعمال حاشیه سود محصول را به فروش برسانند.

آنها همچنین اعلام کردند که در صورت اعتراض به تولیدکنندگان با عباراتی از جمله اینکه “شرایط به همین منوال است و اگر تمایل ندارند محصول در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد”، مواجهند.

جمشید مغازه‌ای -دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات – در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد فروش برخی محصولات از جمله بیسکویت با برندهای مختلف که با قیمتی بیش از رقم درج شده روی بسته‌بندی محصول به فروش می‌رسد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون و علی‌رغم نوسانات ارزی صرفا محصولات تولید شده در بخش بیسکویت، شیرینی و شکلات بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشت و به تولیدکنندگان اعلام کردیم که افزایش مجدد قیمت‌ها را اعمال نکنند تا فشار بیشتری به مردم وارد نشود.

وی ادامه داد: محصولات ما مصرفی به شمار می‌آید و برهمین اساس با همان قیمت‌هایی که یکبار شاهد افزایش آن بودیم به بازار عرضه شد اما مساله‌ای که باید به آن اشاره داشت این است که بیسکویت، شیرینی و شکلات در اولویت سوم کالایی قرار دارند و با مشکلات عدیده‌ای جهت تخصیص ارز در سامانه نیما روبرو هستیم.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات با بیان اینکه علاوه بر مسائل پیش آمده در بخش ارزی برخی از مواد اولیه داخلی نیز با افزایش قیمت روبرو شده است، گفت: آرد، شکر و شیرخشک گران شده است و ما کماکان با مقوله انتظار جهت تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه روبرو هستیم.

مغازه‌ای، افزود: تولیدکنندگان بیسکویت، شیرینی و شکلات در اولویت سوم کالایی قرار دارند و بر این اساس قیمت‌های در نظر گرفته شده کنترلی و دستوری نیست و با در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب قیمت‌ها لحاظ می‌شود. بنابراین برخی از کالاها که کشش بیشتری داشت با رشد قیمت بیشتری روبرو شدند و برخی از کالاها که کشش و افزایش قیمت نداشتند بدون اعمال افزایش قیمت یا با در نظر گرفتن افزایشی جزئی به بازار عرضه شدند.

وی در پاسخ به اینکه برخی بیسکویت‌ها با رقمی بیش از قیمت درج شده روی بسته‌بندی در واحدهای فروش به مصرف کنندگان عرضه می‌شود، اظهار کرد: در صورتی که واحد فروشی محصولش را با قیمت بیش از رقم درج شده بر روی محصول به فروش برساند تخلف کرده است و حاشیه سود در همان رقم درج شده روی فرآورده لحاظ شده است و اگر مستنداتی در این رابطه وجود دارد باید به نهادهای نظارتی جهت رسیدگی به تخلف ارائه شود.

رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات همچنین در پاسخ به اینکه آیا با کاهش نرخ ارز امکان کاهش قیمت‌ها وجود دارد یا خیر؟ گفت: ارز در سامانه نیما عملا کاهشی نداشته است و در صورتی که شاهد کاهش قیمت ارز ارائه شده به تولیدکنندگان در سامانه نیما باشیم می‌توانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم.

این در حالی است که اخیرا محمدرضا مرتضوی – رئیس کانون صنایع غذایی ایران – در گفت‌وگو با ایسنا و در مورد مساله گران فروشی یا کم فروشی برخی از محصولات غذایی،  اظهار کرد که با توجه به مقوله افزایش قیمت‌ها که ناشی از وضعیت اقتصادی پیش آمده است برخی از تولیدکنندگان بدون افزایش قیمت و با توجه به کم شدن قدرت خرید مردم تولید بسته‌های کوچک غذایی را مدنظر قرار دادند؛ به گونه‌ای که بدون تغییر قیمت‌ها شاهد کوچک‌تر شدن محصولات تولیدی هستیم.

به گفته وی، در این شرایط تولیدکنندگان مکلف هستند وزن واقعی محصول را روی آن درج کنند و باید بدانیم که این اقدام تخلف نیست و در راستای افزایش قیمت‌ها و هماهنگ شدن با قدرت خرید مردم است.

وی در عین حال اعلام کرد که مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه کم‌فروشی یا گران فروشی در بخش غذایی آن را به شماره تماس که ۲-۸۸۸۸۳۶۱ شماره مستقیم رئیس کانون صنایع غذایی است اطلاع دهند تا با توجه به اهمیت موضوع و احقاق حقوق مردم نسبت به آن اقدام کرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *