اهم اخبار

گرانی‌ها مصرف شیرینی و شکلات را ۴۰ درصد کاهش داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در سال جاری، مصرف کالاهایی مانند بیسکویت، شیرینی و شکلات ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش اگروفودنیوز، جمشید مغازه‌ای امروز در حاشیه نمایشگاه  بیسکویت، شیرینی و شکلات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران این نمایشگاه چه تغییری در مقایسه با سال‌های قبل دارد اظهار کرد: همه تولیدکنندگان در نمایشگاه سالجاری حضور دارند و تغییری از بابت تعداد حضور شرکت کنندگان ایرانی در این نمایشگاه وجود ندارد.

وی افزود: صنعت شیرینی و شکلات نیز مانند دیگر صنایع کشور تاثیرات از این موضوع پذیرفته است اما مشاهده می شود که در نمایشگاه امسال تغییرات کمی در مقایسه با سال گذشته وجود دارد.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ادامه داد: در نمایشگاه سالجاری ۴۲۰ شرکت کننده حضور دارند که ۱۸ شرکت آن از ۲۵ کشور دنیا هستند و در نمایشگاه سالجاری از لحاظ تعداد کشورهای حاضر در این نمایشگاه کاهشی نداشته‌ایم اما از لحاظ تعداد شرکتها کاهش داریم به طوری که تعداد سالنهای نمایشگاه از ۱۱ به ۱۰ رسیده است.

مغازه‌ای گفت: آمریکا به دنبال آن است که مشارکت شرکت کنندگان خارجی را در این نمایشگاه و صنعت کاهش دهد و به طور مرتب علیه ایران تبلیغ می‌کند.

وی اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز این صنایع تحت تاثیر نوسانات ارز قرار گرفته و تا حدودی این صنعت در بلاتکلیفی قرار دارد؛ از طرفی موضوع برگشت ارز به سامانه نیما به طور دقیق مشخص نیست که به چه صورت باید انجام شود زیرا برای برگشت پول چند راه پیش تولیدکنندگان قرار گرفته است.

وی با باین اینکه تولید در بخش صنعت شیرینی و شکلات در رکود قرار گرفته است گفت: کارخانجاتی که سهم بالایی از تولید را در اختیار دارند به دلیل کاهش قدرت خرید مردم میزان تولید خود را کاهش داده‌آند و بیشتر به صورت دریافت سفارش تولید انجام می‌دهند.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات گفت: میزان تولید در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که ۲۴۰ هزار تن آن به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار صادر شد اما وضعیت تولید در سالجاری با توجه به کاهش تقاضای بازار داخلی مشخص نیست هرچند که ما امیدواریم که از طریق صادرات بتوانیم بخشی از ضرر خود را تامین کنیم.

مغازه‌ای یادآور شد: در شرایط فعلی مردم به دنبال خرید کالاهای اساسی مورد نیاز خود هستند و صنعت ما در این روزها در حاشیه قرار گرفته است زیرا مردم باید ابتدا نیازهای اولیه خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه باید مراقب صنعت شیرینی و شکلات بود و از آن در این شرایط اقتصادی کشور حمایت کرد گفت: این صنعت به ۶۶ کشور دنیا صادرات دارد و استانداردهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا را پاس می‌کند و به کشورهای سختگیری مانند روسیه و ژاپن صادرات انجام می‌شود و در صورت حمایت ظرفیت صادرات یک و نیم میلیون دلاری در این صنعت وجود دارد.

* خرید شیرینی، شکلات و بیسکویت به دلیل مشکلات اقتصادی مردم کاهش یافته است

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات با بیان اینکه برای حفظ این صنعت به دنبال دریافت ارز دولتی نیستیم، گفت: تنها در صورتی که با بخشنامه‌های متعدد دولتی که در مواردی با یکدیگر متناقض نیز هستند و همچنین موانعی مانند جلوگیری از ورود موقت شکر، گندم و روغن به کشور وجود نداشته باشد می‌توانیم با تامین ارز ۸۸۰۰ تومانی بازار دوم نیز صادرات مناسبی داشته باشیم.

مغازه‌ای با اشاره به اینکه خرید مردم در سال جاری ۳۰ تا ۴۰ درصد در بخش شیرینی و شکلات و بیسکوییت کاهش یافته است گفت: هزینه تولید ما نیز در این صنایع به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: صنعت ما با ورود موقت مواد اولیه‌ای برای صادرات مجدد مانند کالاهایی که یاد شد می‌تواند هزینه تمام شده‌اش را برای به صرفه بودن صادرات کاهش دهد.

رئیس انجمن شیرینی و شکلات یادآور شد: صادر کنندگان این بخش می‌توانند ارز خود را به ۴ حالت سپرده‌گذاری ارزی، واردات مواد اولیه تولید، پرداخت بدهی ارزی خود به بانکها و یا عرضه در سامانه نیما به کشور وارد کنند.

* اختصاص ارز در سامانه نیما برای واردات مواد اولیه در برخی موارد دو ماه طول می‌کشد

وی تاکید کرد که در مواردی صنایع برای واردات نیاز خود یک یا دو ماه برای  اختصاص ارز در سامانه نیما منتظر می‌مانند و گاها ارزهایی مانند روپیه و روبل به آنها اختصاص می‌یابد که برای تبدیل آن به دلار یا یورو باید ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه کنند.  به همین منظور ارز خود را از بازار تهیه می‌کنند.

مغازه‌ای با بیان اینکه صادرات این صنایع به کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان به صورت ریالی صورت می‌گیرد گفت: با توجه به اینکه باید ارز خود را به کشور برگردانیم در شرایط فعلی نمی‌توانیم با کشورهای یاد شده به درستی صادرات انجام دهیم زیرا پیش از این با آنها به صورت ریالی معامله می‌کردیم و کمی زمان می‌برد که بتوانیم آنها را متقاعد به ارائه دلار یا یورو کنیم.

دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات با بیان اینکه در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری با وجود کاهش وزنی صادرات شیرینی و شکلات و بیسکویت کاهش ارزشی ما تنها دو درصد بوده است گفت:استانداردهای تولید شیرینی و شکلات در ایران به حدی بالاست که علاوه بر پاس کردن استاندارد اروپا کماکان به کالیفرنیا و لوسانجلس آمریکا نیز صادر می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مصرف سرانه شیرینی، شکلات و بیسکویت در ایران حدود ۲ کیلوگرم است گفت: با وجود مصرف کم این محصولات در کشور دومین نمایشگاه بزرگ این صنعت بعد از کلن آلمان در ایران برگزار می‌شود.

بنابراین گزارش فریدون درودی یکی دیگر از فعالین این صنعت نیز در این مراسم گفت: این صنعت تنها صنعتی است که همه سرمایه‌گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده و وابستگی دولتی ندارد.

وی افزود: ماشین‌آلات این صنعت از بروزترین ماشین‌آلات دنیا به حساب می‌آید اما در زمان تحریم ممکن است صنایع ما کمی عقب بماند و به مشکلات این صنعت افزوده شود.

بنابراین گزارش، نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران از امروز تا سه شنبه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود . ساعات بازدید از این نمایشگاه ۱۰ ال ۱۸ است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *