اهم اخبار

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج: گرانی برنج ایرانی ارتباطی به برنج خارجی ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشاورز گفت: با توجه به افزایش واردات برنج در سال گذشته می توان گفت که گرانی برنج ایرانی ارتباطی به کمبود برنج خارجی ندارد.

 

 

مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: تا کنون واردات برنج در سال جدید صورت نگرفته است و با کمک وزارت جهاد کشاورزی درصدد هستیم تا قبل از دوره ممنوعیت، برنج مورد نیاز وارد شود.

وی افزود: با توجه به گمانه زنی‌ها راجع به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت و بانک‌ها انتظار می‌رود که همچنان ارز یارانه‌ای را به واردات این محصول استراتژیک اختصاص دهند تا برنج به عنوان کالای اساسی با نرخ پایین تری عرضه شود.

کشاورز با انتقاد از اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر گرانی برنج ایرانی ناشی از کمبود واردات برنج خارجی گفت: براساس آمار، سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، از این رو گرانی برنج ایرانی ارتباطی به کمبود برنج خارجی ندارد چرا که در صورت کمبود واردات در ابتدا باید قیمت برنج خارجی افزایش می‌یافت.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که اگر واردات در سال جدید مدیریت شود و با بخش خصوصی همانند سال گذشته در اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی همکاری شود، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برنج گفت: بار‌ها به پژوهش مجلس، وزارت صمت و جهاد کشاورزی گفتیم که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالا‌های اساسی به واردات برنج همچنان ارز یارانه‌ای اختصاص یابد چرا که ۶ دهک مردم برنج خارجی مصرف می‌کنند.

کشاورز در ادامه افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات،قیمت هرکیلو برنج خارجی با نرخ ۲ برابری به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان خواهد رسید که به همین خاطر از دولت انتظار داریم در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعرفه واردات کاهش یابد تا هر کیلو برنج خارجی با نرخ کمتری در بازار عرضه شود.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات سیل اخیر، در سال جدید باید یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج در سال جدید قبل از دوره ممنوعیت وارد شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *