اهم اخبار

گربه‌ رقصانی عراقی‌ها این بار برای آبمیوه‌های وارداتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: تعرفه واردات انواع آبمیوه به عراق ۳۰ درصد بود که مدتی است این تعرفه‌ به ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

ابراهیم رضازاده اضهار کرد: در گذشته تعرفه صادرات آبمیوه به عراق ۳۰ درصد بود اما به تازگی این کشور برای انواع آبمیوه‌ها ۱۰۰ درصد تعرفه مضاعف در نظر گرفته و بدین‌ترتیب تعرفه صادرات انواع آبمیوه به عراق به ۱۳۰ درصد رسیده است.

وی با بیان این که این اقدام دولت عراق به منظور حمایت از تولیدات داخلی این کشور صورت می‌گیرد، افزود: ظاهرا این اتفاق برای کشورهای دیگر نیز رخ داده و مختص ایران نبوده است.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق همچنین یادآور شد: در سال گذشته صادرات آبمیوه ایران به عراق معادل ۱۲.۵ میلیون دلار بوده و در شش ماهه اول سال جاری حدود ۶.۵ میلیون دلار آبمیوه به عراق صادر شده است.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۹۵ ایران بالغ بر ۶۰ هزار و ۵۰۰ تن آبمیوه و کنسانتره صادر کرد که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود ۱۸ هزار تن کاهش داشت. حال نیز با توجه به تغییرات تعرفه‌ای صورت گرفته در عراق این احتمال وجود دارد که همچنان صادرات ایران در زمینه انواع آبمیوه با سیر نزولی همراه باشد. افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و روسیه از مهم‌ترین بازارهای هدف آبمیوه‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

اما افزایش تعرفه‌های واردات آبمیوه در شرایطی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته صادرکنندگان انواع محصولات لبنی و سیمان نیز از وضعیت کار در عراق اعلام نارضایتی کرده بودند و دراین بخش‌ها نیز مشکلاتی ایجاد شده بود. در این میان برخی از فرافکنی‌های عربستان و تلاش این کشور برای کاهش روابط تجاری ایران و عراق می‌گویند. به گفته برخی مسئولان سازمان توسعه تجارت نیز به نظر می‌رسد عربستان برای افزایش سهم خود در بازار عراق خیز بلند برداشته است.

عراق دومین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود و اصلی‌ترین بازار محصولاتی همچون سیمان، محصولات کشاورزی، مواد پروتئینی و مصالح ساختمانی برای تجار محسوب می‌شود.

انتهای پیام

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *