اهم اخبار

گلایه های دامداران از مسئولان/ دامدارن تاوان لجبازی صنایع لبنی را می دهند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
دامداران مدتهاست که به دلیل توقف پرداخت یارانه شیرخام از سوی دولت شرایط سختی را می گذرانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی می شود که هزینه های سرسام آور تولید ، امان دامداران را بریده و سبب شکایت آنها از شرایط موجود شده است.

براین اساس خرید شیرخام با نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومان از سوی دولت اعلام شد که متاسفانه  کارخانه های لبنی تاکنون به بهانه پایین بودن قدرت خرید مردم حاضر به اجرای این مصوبه نشده اند و این درحالیست که با توجه به چرخه گرانی ، تورم و هزینه بالای تولید، عدم اجرای این مصوبه در مقابل دامداران قد علم کرده است.


براین اساس به سراغ مدیر عامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور رفتیم تا از وضعیت دامداران با خبر شویم:جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت بحرانی دامداران در سالهای اخیر اظهار داشت: کاهش مصرف محصولات لبنی در فصل گرما شرایط بغرنجی برای دامداران ایجاد خواهد کرد.وی گفت: نقدینگی دامداران روبه کاهش است و با ضرر به تولید خود ادامه می دهند .

*** پرداخت یارانه تنها مرهم دل دامدار

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور در خصوص وضعیت تولید شیر خام اظهار داشت: کاهش فروش محصولات لبنی، دامداران را با مازاد تولید مواجه کرده است و دولت با پرداخت یارانه باید این معضل را بر طرف کند.

آزاد با بیان اینکه پرداخت یارانه تا حدودی می تواند مرهم درد دامداران باشد، گفت: دولت پیش از این ما به التفاوت هرکیلو شیر خام را به دامداران پرداخت می کرد اما این روند متوقف شده و مشکلاتی بوجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه از خرداد ماه سال ۹۳ ، پرداخت یارانه به دامداران متوقف شده، عنوان کرد: دولت در راستای کمک به صنعت دامداری کشور و افزایش مصرف سرانه حداقل بایستی شیر یارانه ای در سراسر کشور توزیع کند  چرا که این امر علاوه بر بهبود  در وضعیت کنونی دامدار، در افزایش سرانه مصرف شیرهم تاثیر گذار است.

*** کارخانه ها تن به اجرای مصوب شیر خام نمی دهند
آزاد در ادامه تصریح کرد: سازمان حمایت و تعزیرات می بایست کارخانه ها را ملزم به خرید شیر خام به نرخ مصوب کند .

وی اظهار داشت: وزارت صنعت و معدن و تجارت در راستای حمایت از دامداران بهتر بود چند کارخانه لبنی را که حاضر به اجرای مصوب شیر خام نبودند ، تعطیل می کرد تا کارخانه ها نرخ مصوب شیر خام از سوی دولت را اجرا کنند.

*** وضعیت قرمز تولید  برای دامدار

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور با اشاره به افزایش قیمت محصولات لبنی بیان کرد:  سال گذشته کارخانه های لبنی در دو مرحله قیمت محصولات خود را تا سقف ۳۰ درصد افزایش دادند و این درحالیست که تاکنون حاضر به اجرای مصوبه افزایش قیمت شیر خام  نشده اند.

آزاد در ادامه گفت: با توجه به آنکه قیمت همه محصولات از جمله نان و سایر مواد غذایی افزایش یافته، قیمت شیر خام افزایشی نداشته و همین امر زیان بیش از پیش دامدار را رقم زده است.

وی با اشاره به زیان انباشته دامداران عنوان کرد: کارخانه های لبنی در حالیکه مرتب از ضررو زیان دم می زنند اما خطوط تولید خود را افزایش می دهند و این امر بیانگر این است که تنها دامداران متحمل ضرر و زیان شده اند.

*** صادرات محصولات لبنی به کمک دامداران آمد

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور در خصوص میزان صادرات نیز عنوان کرد: حجم صادرات با پرداخت مشوق های صادراتی رشد پیدا خواهد کرد و این مسئله می تواند معضل بحرانی این صنعت را مرتفع سازد.

آزاد گفت: اگر دولت ۵۰ درصد تعرفه واردات برخی اقلام را به عنوان مشوق صادراتی به صادر کنندگان پرداخت کند این امر افزایش درآمد ارزی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *