اهم اخبار

گمرک اعلام کرد: واردات بیش از ۵ میلیون تن ذرت دامی در ۸ ماه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بررسی آمارهای گمرک نشان می دهد در هشت ماه نخست امسال پنج میلیون و ۵۰۶ هزار و ۱۱۴ تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون و ۵۴۷ دلار وارد کشور شده است. این محصول جزو کالاهای اساسی بوده که در مجموع ۲۵٫۶۱ درصد سهم کالای وارداتی را در این مدت شامل می شود.

 

به گزارش ایرنا، در هشت ماهه نخست امسال، ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار وارد کشور شد؛ این میزان واردات نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲٫۵۸ درصد از نظر وزنی و ۱۴٫۴ درصد از لحاظ ارزش دلاری کاهش داشت.
گمرک پایان هر ماه جداولی از ترانزیت خارجی و ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی و صادراتی خود منتشر می کند که بررسی آنها نشان می دهد ذرت دامی، قطعات منفصله خودرو، برنج، تلفن همراه، موز، برنج سفید، گوشت و مکمل های دارویی در شمار ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی در هشت ماهه نخست امسال بودند.

** واردات یک میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار قطعه منفصله
بررسی جداول آمارها بیانگر این است که قطعات منفصله خودرو در سه ردیف جداگانه رتبه های دوم، یازدهم و پانزدهم، کالاهای وارداتی را به خود اختصاص داده است.
در مجموع می توان گفت که در هشت ماهه نخست امسال یک میلیارد و ۶۴۶ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۶۹۵ دلار قطعات منفصله اتومبیل سواری به میزان ۲۰۱ هزار و ۹۷۲ تن وارد کشور شده است.

** واردات برنج از حیث وزنی ۱۲ درصد کم شد
سالیانه حدود ۳٫۲ میلیون تن برنج در کشور مصرف می شود که ۱٫۱ تا ۲ میلیون تن آن در داخل کشت شده و ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیون تن از کشورهای هند، پاکستان، تایلند و اروگوئه وارد کشور می شود.
با توجه به اینکه از تیرماه امسال برداشت برنج از کشتزارهای کشور آغاز شده بود، واردات این کالا تا پایان شهریورماه ممنوع و سرانجام یازدهم آذرماه سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش برنج باز شد.
براساس این ممنوعیت ها، در هشت ماهه نخست امسال در مجموع ۹۶۸ هزار و ۸۴۰ تن برنج به ارزش ۹۹۵ میلیون و ۷۱۵ هزار دلار برنج وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۲٫۱۱ درصد و از ارزشی ۳٫۷۷ درصد کاهش یافته است.

** واردات ۲۸۹ هزار و ۹۲۱ تن موز
موز از جمله میوه های است که با نرخ ارز آزاد وارد کشور می شود؛ البته در ماه های اردیبهشت و خرداد، موز با نرخ ارز دولتی وارد کشور شد اما پس از آن از فهرست کالای ضروری حذف و دیگر ارز یارانه ای به آن تخصیص نمی یابد.
در هشت ماه نخست امسال همچون ماه های گذشته واردات موز کاهش یافت. در این مدت ۲۸۹ هزار و ۹۲۱ تن موز به ارزش ۲۵۷ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۳۴ دلار وارد کشور شد.
واردات این محصول در بازه زمانی مورد نظر ازنظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۳۸٫۰۸ و ۲۸٫۵۷ درصد کاهش یافت.

** افزایش ۱۰٫۴۲ درصدی واردات گوشت
گوشت از جمله کالاهای اساسی که براساس آمار ارائه شده از گمرک در فهرست ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی کشور قرار دارد.
بررسی جداول نشان می دهد که امسال ۷۶ هزار و ۴۶۹ تن گوشت به ارزش ۳۲۱ میلیون و ۷۹۴ هزار دلار وارد شده است که از نظر وزنی ۱۰٫۴۲ درصد و ارزشی ۸٫۴ درصد افزایش یافته است.

** واردات یک هزار و ۷۳۶ تن مکمل دارویی
مکمل های دارویی که از مهرماه امسال جزو ۱۵ قلم کالای وارداتی قرار گرفت در هشتمین ماه سال نیز برای دومین بار در این فهرست در جایگاه دوازدهم قرار دارد.
در این مدت ۲ هزار و ۳۳۸ تن مکمل دارویی به ارزش ۲۶۱ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۵۵۵ دلار وارد کشور شد که در مقایسه با هشت ماه نخست سال گذشته از نظر وزنی ۶٫۵ درصد کاهش و ارزشی ۳٫۴۴ درصد افزایش یافت.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *