اهم اخبار

گمرک: واردات شتر برای مصرف گوشتی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

گمرک جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتشار اخباری درباره واردات شتر به کشور با ارائه توضیحاتی اعلام کرد:بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی، مجوز واردات شتر تنها برای مصارف گوشتی صادر شده است.

به گزارش اگروفودنیوز از گمرک جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات مربوط به واردات شتر به کشور در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بررسی و مشخص شد که واردات شتر بر اساس مجوزهای بازارچه های مرزی صورت گرفته است .
بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی مجوز واردات شتر از طریق بازارچه های مرزی کوهک سراوان ، میلک، ماهیرود و میرجاوه از سوی سازمان های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی صادر شده و بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی، تنها برای مصارف گوشتی است.
هم اکنون جزئی ترین اطلاعات ترخیص همه محموله ها در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک ثبت و همه این اطلاعات به همراه مجوزها در بانک اطلاعاتی گمرک ایران موجود بوده و قابل بهره برداری است .
واردات همه کالاها به کشور از طریق گمرکات تنها بر اساس مجوزهایی صورت می گیرد که توسط سازمان های همجوار گمرک صادر می شود و گمرکات پس از اخذ مجوزها نسبت به انجام تشریفات گمرکی کالاها اقدام می کنند.
براساس این اطلاعات، همه شترهای وارداتی در سال جاری تنها از محل تولیدات کشورهای پاکستان و افغانستان صورت گرفته و قید عنوان اسامی سایر کشورها به ویژه چند کشور اروپایی در آمار تجارت خارجی کشور مربوط به کشور محل انجام معامله است و کشور محل تولید کالا محسوب نمی شود.
به طور مثال، بر اساس آمار تجارت خارجی کشور در۷ ماهه سال جاری امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار دومین کشور صادر کننده کالا به ایران بوده در صورتی که مشخص و روشن است که این کشور مبدا تولید هیچ کدام از این کالاهای صادراتی به ایران نیست و تنها محل انجام معامله این کشور محسوب می شود.
برخی پایگاه های خبری در روزهای اخیر نوشتند: ایران در ۶ماهه اول امسال در مجموع یک میلیون و ۸۰۰هزار دلار شتر وارد کرده است. در میان کشورهای صادرکننده شتر به ایران، پاکستان با صادرات بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار دلار در مقام اول قرار دارد.
براساس گزارش های پایگاه های خبری یاد شده، با همه این‌ها ایران از سه کشور اروپایی انگلیس، ایتالیا و آلمان در مجموع ۹۳هزار دلار و از جمهوری کره نیز ۴۸هزار و ۴۹۴دلار شتر وارد کرده است. این کشورها محل زندگی شتر نیستند و مشخص نیست این واردات چه‌طورصورت گرفته است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *