اهم اخبار

«گواهی محدود» برای تولید پیاز زعفران استاندارد صادر می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با هدف تولید نهاده های استاندارد گیاهان دارویی و با همکاری موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، برای تولید بذر گشنیز، زیره و پیاز زعفران استاندارد «گواهی محدود» صادر می شود.

 

 

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی در جلسه کمیته ملی زعفران در خراسان رضوی، اصلی ترین سیاست دفتر طرح ملی گیاهان دارویی را تامین نهاده های رویشی استاندارد عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری در تولید بذر و نشاء استاندارد گیاهان دارویی ضروری است و این مقوله زیربنای توسعه گیاهان دارویی در کشور است.
زینلی گفت: در حال حاضر فرآیند صدور گواهی برای بذر زیره در شهرستان فریمان و بذر گشنیز در شهرستان نهاوند در حال انجام است.
برای صدور گواهی محدود آیتم های وجود علف هرز، بیماری، قوه نامیه، رطوبت و مواد خارجی مورد بررسی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال قرار گرفته و تاییدیه صادر می گردد و اصالت ژنتیکی نهاده رویشی بر عهده تولید کنندگان است.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار ۱۱ ماهه (از فروردین تا بهمن ماه) سال ۹۷، ۳۳۶ هزار و ۸۳۶ تن انواع گیاهان دارویی به ارزش ۵۲۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بیش از ۷۰ میلیون دلار رشد کرده است.
طبق گزارش های موجود زعفران، گل محمدی، آنغوزه، باریج، گون، کتیرا و زیره ایران رتبه نخست صادرات جهان را دارند به طوری که در ۱۱ ماه سال ۹۷، بیش از ۲۵۰ تن زعفران به ارزش ۳۱۹ میلیون دلار به ۴۸ کشور دنیا از جمله افغانستان، اسپانیا، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، هلند، آمریکا صادر شد.
اکنون میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار است که طبق پیش بینی انجام شده، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
سالانه بیش از ۱۷ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۴۶۷ کیلوگرم انواع گیاهان دارویی در قالب ۲۰۹ شرکت تعاونی بخش کشاورزی با اشتغالزایی ۱۰۲ هزار و ۸۸۰ نفر در حال تولید است. از هشت هزار گونه گیاهی شناخته شده در دنیا، هزار و ۷۲۸ گونه گیاهی بومی ایران است. از این تعداد ۲۲۰ گونه گیاهی در عطاری ها و طب سنتی استفاده می شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *