اهم اخبار

گوجه‌فرنگی روی دست کشاورزان ماند/ کیلویی ۳۰۰ تومان هم نمی‌خرند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور بار دیگر اسیر چالش‌های بازار شده است و این روزها گوجه‌فرنگی در برخی نقاط استان با قیمت ۳۰۰ تومان هم مشتری ندارد.

 استان بوشهر دارای ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی است که تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های این استان در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

تعداد زیادی از مردم استان بوشهر به ویژه در شهرستان‌های دشتی و دیر، دشتستان و جم و بخش‌های آبدان و بردخون در عرصه تولید گوجه‌فرنگی مشغول به کار هستند و زندگی آنها از این طریق می‌گذرد ولی این روزها با مشکلات متعددی روبرو هستند.

هر ساله با به بازار آمدن محصول گوجه فرنگی شاهد چالش‌های در بازار برای خرید مصول کشاورزان هستیم و این مشکلات بدون اینکه به صورت ریشه‌ای حل شوند، از سالی به سال بعد منتقل می‌شوند.

این روزها محصول گوجه‌فرنگی در مناطقی همچون آبدان در شهرستان دیر به دست آمده است ولی بازاری برای این محصولات نیست و این موضوع نگرانی‌ها و مشکلات کشاورزان این منطقه را افزایش داده است.

کشاورزان گوجه‌کار آبدانی در ماه‌های گرم تابستان به کاشت نشا مشغول می‌شوند تا آذرماه محصولات خود را برداشت کنند و از این طریق هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند ولی مشکلات حالا تازه شروع شده است.

متاسفانه چند روزی است که کشاورزان آبدانی دغدغه فروش دارند. قیمت گوجه‌فرنگی در بازار آبدان به زیر ۳۰۰ تومان رسیده و کشاورزان آبدانی هیچ چیز عایدشان نمی‌شود.

افت شدید قیمت گوجه

یکی از کشاورزان آبدانی که بیش از ۳۵ سال در امر کشاورزی سابقه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مشکلات کشاورزان اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه قیمت گوجه با افت شدیدی مواجه شده است.

جعبه‌های گوجه‌فرنگی ما روی زمین مانده و هیچ خریداری با قیمت ۳۰۰ تومان هم برای خرید محصول خود نداریمصفر سهولی ادامه داد: الان فصل برداشت فرا رسیده و جعبه‌های گوجه‌فرنگی ما روی زمین مانده و هیچ خریداری با قیمت ۳۰۰ تومان هم برای خرید محصول خود نداریم.

وی از مسئولان خواست تا فکری به حال کشاورزان گوجه‌کار آبدانی داشته باشد و راهی بیاندیشند که کشاورزان این منطقه هر سال با این مصائب روبرو نباشند.

هزینه تولید بیش از فروش است

دیگر کشاورز گوجه‌کار آبدانی با اشاره به اینکه وام‌های هنگفتی برای خرید آب‌شیرین‌کن از بانک‌های آبدان گرفته‌ام اما با این وجود چیزی عاید کشاورز نمی‌شود، از مسئولان خواست تا هرچه زودتر به داد کشاورزان برسد.

حیدر احمدی دیگر کشاورز آبدانی بیان کرد: در فصل برداشت گوجه فرنگی ما فقط باید پول کارگر بدهیم و حتی چیزی عاید کشاورز نمی‌شود.

دنبال صادرات به قطر هستیم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر ضمن تایید مشکلات کشاورزان در این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: گام‌های خوبی در راستای حمایت از قشر کشاورز به کار بسته‌ایم.

عیسی محمد دوست ادامه داد: مکاتبات متعددی با استاندار صورت گرفته و انشاءالله با پیگیری‌های مسئولان شهرستان این کار محقق می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعاونی روستایی خرید و بازاریابی را در دستور کار دارد و همچنین برای صادرات به قطر آماده است که از خود شهرستان دیر انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر بیان کرد: پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع شهرستان زیر کشت محصول گوجه فرنگی است و تا پایان سال زراعی ۲۴۰ هزارتن گوجه فرنگی از مزارع شهرستان دیر قابل برداشت است.

مسئولان حامی کشاورزان باشند

امام جمعه آبدان بارها بر لزوم حمایت از کشاورزان تاکید کرده و گفت: مسئولان باید به کشاورزان اهمیت بدهند و برای رفع مشکلات آنها وارد عمل شوند تا این قشر زحمت‌کش با مشکلات کمتری روبرو باشند.

حجت‌الاسلام محمد حمیدی‌نژاد با اشاره به افت قیمت گوجه‌فرنگی، تصریح کرد: به مسئولان استان هشدار می‌دهم، زمین خوردن کشاورز برای مسئولین مهم باشد و برای رفع مشکلات آنها وارد عمل شوند.

وی خواستار خرید محصولات گوجه‌فرنگی از کشاورزان شد و افزود: مسئولین به فکر صادرات و حمل و نقل محصولات گوجه فرنگی باشند.

سال‌ها است که کشاورزان آبدانی و دیگر نقاط استان بوشهر که در عرصه تولید گوجه فرنگی فعال هستند، از مسئولان خواسته‌اند که فکری اساسی برای رفع این چالش در بازار گوجه فرنگی داشته باشند ولی این مشکلات همچنان پابرجا است.

ایجاد و راه‌اندازی و توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با گوجه فرنگی می‌تواند نقش مهمی در کنترل بازار این محصول داشته باشد و تضمینی برای خرید محصولات کشاورزان این منطقه است

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *