اهم اخبار

یادداشتی به بهانه روز جهانی غذا | تلنگری به بیداری وجدان‌های در خواب

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علیرغم اهمیت تولیدکنندگان بخش کشاورزی که بیش از ۹۸% امنیت غذایی جامعه در گرو فعالیت و تلاشهای شبانه روزی این قشر زحمتکش است، معیشت و زندگی آنان به شدت مورد تهدیدهای جدی قرار گرفته است که نمونه بارز آن ده‌ها هزار کشاورز حقابه دار حوزه زاینده رود است.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، بیست و چهارم مهر ماه برابر با شانزدهم اکتبر ، روز جهانی غذا و تشکیل سازمان فائو در ۱۹۴۵ است . در این روز سازمانهای بین المللی به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر ، گرسنگی و نابودی محیط زیست تلاش می کنند . این روز تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی یعنی غذا محرومند.

علیرغم ارزش و اهمیت تولیدکنندگان بخش کشاورزی که بیش از ۹۸% امنیت غذایی جامعه در گرو فعالیت و تلاشهای شبانه روزی این قشر زحمتکش می باشد معیشت و زندگی آنان به شدت مورد تهدیدهای جدی قرار گرفته است و نمونه بارز آن دهها هزار کشاورز حقابه دار حوزه زاینده رود و شرق اصفهان و دهها حوضه آبریز دیگر مناطق کشاورزی کشور است .

عواملی چون خشکسالی و وجود بحران عظیم آب و همینطور نبود برنامه های مدون در مدیریت آب ، مسکوت ماندن طرح آمایش سرزمین و عدم اجرای صحیح الگوی کشت ، عدم برخورداری کشاورزان از حقوق حقه خود از جمله بیمه تأمین اجتماعی ، اعمال تعرفه های سنگین و غیر منطقی در خدمات به آنان از جمله بیمه محصولات کشاورزی و صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری و بی برنامگی تنظیم بازار محصولات کشاورزی و وجود رانت در صادرات و واردات ، عدم حضورکشاورزان و تشکلهای کشاورزی در مراجع تصمیم گیر و تصمیم ساز و تأثیر مستقیم آن بر معیشت کشاورزان نشان دهنده تغییرات کاربری اراضی اثرات زیان بار اقتصادی ، اجتماعی و محیطی بر معیشت کشاورزان است . تفاوت معنادار سطوح پایداری در بین شهرها و استانهای کشور ، در مهاجرت و گریز روستاییان به شهرها کاملاً مشهود و غیر قابل انکار است .

پس باید بپذیریم که تهیه و تأمین غذای سالم و حفظ امنیت غذایی جامعه در دستان پینه بسته همین کشاورزان و تولیدکنندگان ارزشمند کشور عزیزمان ایران است که مستحق حمایت و نگاه جدی و دلسوزانه مسئولین و دولتمردان می باشد.

محمد شفیع ملک زاده- رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *