اهم اخبار

یاقوت زرد ایران در سبد خانوار ۲۰ کشور دنیا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

انگور شهرستان ملکان، مشهور به «یاقوت زرد»، از جمله اقلام صادراتی کشورمان به شکل فرآوری شده است که به دلیل مرغوبیت، توانسته به سبد غذایی ۲۰ کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس راه یابد.

 

شهرت انگور و کشمش صادراتی ملکان با ۸۰ میلیون دلار در سال، مرزهای ملی را در نوردیده است. امروزه انگور ملکان در مناطق مختلف کشورمان و کشمش آن در اقصی نقاط جهان خریدار دارد و به یکی از اقلام مهم صادراتی تبدیل شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۳ درصد از ۳۵۰ هزار تن انگور و کشمش استان در ملکان تولید می شود و علاوه بر این محصول انگور شهرهای شناخته شده مثل همدان و ملایر نیز از آذربایجان شرقی صادر می شود.
‘اکبر فتحی’ اضافه کرد: بر این اساس مصوب شده «صندوق ملی انگور» در شهرستان ملکان تاسیس شود و تولیدات انگور کشور زیر پوشش این صندوق و زیر نظر جهادکشاورزی به فروش برسد.
فرماندار شهرستان ملکان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به طور متوسط سالانه ۲۶۰ هزار تن انگور در این شهرستان تولید و ۹۰ درصد آن به شکل کشمش صادر می شود.
‘محمدباقر خانی’ با اشاره به اینکه افزون بر ۸۰ میلیون دلار ارزش صادرات این محصول در سال است، بیان کرد: کشمش ملکان به ۲۰ کشور دنیا از جمله آلمان، روسیه، اوکراین، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و برند صادراتی و کشاورزی منطقه است.
کارآفرین و صادر کننده نمونه کشور در بخش صادرات محصولات کشاورزی نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: انگور و کشمش ملکان از مرغوب ترین و گران ترین انواع این محصول کشاورزی در دنیا است.
‘مجتبی حدادی بناب’ افزود: انگور ملکان در بازارهای جهانی جای ویژه ای برای خود باز کرده است.
وی ادامه داد: کشمش انگوری، تیزآبی و آفتابی از مهم ترین گونه کشمش های صادراتی ملکان به کشورهای خارجی است.
حدادی ادامه داد: به طور متوسط سالانه حداکثر تا ۲۵۰ میلیون دلار از این محصول صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی ملکان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۱ هزار هکتار تاکستان در این شهرستان وجود دارد که ۱۱۷ نوع انگور در آن به عمل می آید.
‘حسن علیوند’ افزود: انگور فخری، حسینی، صاحبی، کشمشی، قزل اوزم، قره اوزم، قورا شیرین، جغجغا و شاهنی از جمله مهمترین گونه های انگور شهرستان ملکان است.
وی بیان کرد: ۸۰ هزار تن از محصولات انگور ملکان به صورت کشمش صادر می شود.
علیوند ادامه داد: ۲ نوع کشمش کالیفرنی و تیزآب بی دانه از عمده ترین گونه های کشمش صادراتی از شهرستان ملکان به کشورهای هدف است.
وی همچنین با اشاره به آغاز برداشت انگور فخری ملکان از تاکستان های این شهرستان گفت: انگور فخری یکی از ارقام دانه درشت بی دانه است که ارزش غذایی فراوان دارد و معمولا در فصل زمستان بصورت آجیلی مصرف می شود.
علیوند بیان کرد: پیش بینی می شود امسال ۱۰ هزار تن انگور فخری برداشت شود.
تاک دار نمونه ملکان نیز به ایرنا گفت: امسال به رغم گرمای ۴۵ درجه ای که ملکان آن را تجربه کرد برداشت مناسب از تاکستان های این شهرستان داشتیم.
منصور صادقیان اظهار کرد: از هر هکتار باغ انگور ۴۰ تن به روش سنتی برداشت می شود اما امسال از هر هکتار ۵۵ تن امکان برداشت وجود دارد.
وی در خصوص مشکلات تاکداران ملکان نیز گفت: کود حیوانی و ارگانیک مورد استفاده در باغ های انگور این شهرستان در هر هکتار ۳۰۰ کیلوگرم است که حدود ۱۵ میلیون ریال هزینه دارد و امسال به لحاظ قیمت افزایش زیادی داشته است.
صادقیان ادامه داد: کمیاب بودن کود ارگانیک در بازار از دیگر مشکلات امسال تاکداران بوده است.
وی گفت: امسال هر کیلو کشمش به صورت عمده و فله ای ۱۸۰ هزار ریال و انگور کیلویی ۳۵ هزار ریال به فروش می رسد.
شهرستان ملکان با ۱۱۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۵۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
گزارش: پیمان پاکزاد

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *