اهم اخبار

یک دهه واردات برنج تایلندی به روایت یک نمودار/سهم تایلند از بازار برنج ایران چقدر است؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشور تایلند که ۱۰ سال پیش اولین مبدأ واردات برنج به ایران بود، در حال حاضر یکی از آخرین کشورهایی است که به ایران برنج صادر می‌کند.

 

فاطمه شیرزادی: در حالی که طبق آمار رسمی گمرک ایران، در ۹ ماهه سال ۹۴ ایران از کشور تایلند هزار و ۱۸۹ تن برنج به ارزش ۸۸۳ هزار و ۸۰۸ دلار وارد کرده، خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت بازرگانی تایلند خبر داده که این کشور روز چهارشنبه اخیر موافقتنامه‌ای برای فروش ۳۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار با ایران امضا کرده است و قرار شده از این کشور برنج سفید و جاسمین به ایران وارد شود.

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد تایلند با امضای این موافقت‌نامه در جست‌وجوی افزایش سهم خود از بازار برنج ایران است؛ سهمی که در حال حاضر نسبت به ۱۰ سال گذشته به‌شدت افت کرده است. در سال ۸۵ که ارزش کل برنج وارد شده به ایران معادل ۴۰۳٫۹ میلیون دلار بود، تایلند از این میزان معادل ۱۷۶٫۷ میلیون دلار سهم داشت، اما در سال ۹۳ که ایران معادل یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برنج وارد کرد، مجموع واردات برنج از تایلند فقط ارزشی معادل ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار داشت.

در ۹ ماهه سال ۹۴ نیز ایران در مجموع معادل ۴۹۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برنج وارد کرده که تنها ۸۸۳ هزار دلار از این برنج از تایلند وارد کشور شده است. این کشور که در سال ۸۵ اولین مبدأ واردات برنج به ایران بود، در ۹ ماهه سال ۹۴ پس از ترکمنستان، آخرین مبدأ واردات برنج ایران است.

 

البته علاوه بر برنجی که با شرح تعرفه «برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده حتی صیقلی یا براق شده» که با کد تعرفه ۱۰۰۶۳۰۰۰ مبادله می‌شود و جزئیات مربوط به واردات آن به ایران بررسی شذ، نوع دیگری از این محصول نیز با شرح تعرفه «برنج پوست‌کنده (برنج کارگو) برنج قهوه‌ای» و کد تعرفه ۱۰۰۶۲۰۰۰ تجارت می‌شود که ایران در ۱۰ سال گذشته این محصول را تنها در سال‌های ۸۵ و ۸۶ از دو کشور پاکستان و امارات متحده عربی وارد کرده است. در سال ۸۶ معادل ۱۸۹٫۹ هزار دلار برنج کارگو یا برنج قهوه‌ای از پاکستان وارد ایران شده و در سال ۸۵ معادل ۳۵۱ دلار از این محصول از امارات متحده عربی وارد ایران شده است.

 

منبع : اقتصاد نیوز

 

تلگرام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *