اهم اخبار

یک عضو کمیسیون کشاورزی:تاخیر در اعلام نرخ خرید محصولات کشاورزی به تولید در سال آینده ضربه می‌زند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعتماد خاطر را در کشاورزان از بین می‌برد و به تولید محصولات در سال آینده ضربه خواهد زد.

عبدالله حاتمیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بیان کرد: جهاد کشاورزی در حدود چهار ماه پیش نرخ خرید تضمینی گندم را به شورای عالی اقتصاد اعلام کرده است. آقای وزیر نیز اعلام کرده‌اند کاری را که ما باید انجام می‌دادیم، انجام شده است. هزینه‌ها و دخل و خرج گندم را دیده‌ایم و قیمت خرید تضمینی را به شورای اقتصاد اعلام کرده‌ایم. اگر تاخیر و تعللی است، خارج از جهاد کشاورزی و در حوزه شورای اقتصاد است.

وی در ادامه گفت: این یکی از ده‌ها موردی است که وزارت جهاد کشاورزی در آن اختیار کمی دارد و حالت منفعلانه‌ای به آن داده‌اند. اگر جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار است از مزرعه تا سفره را خودش باید بتواند مدیریت کند و اختیارات لازم را داشته باشد. جهاد کشاورزی باید تصمیم گیرنده اصلی باشد و وزارت صنعت و معدن در کنار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد. تمام کسانی که مسئولیتی در راستای تنظیم بازار و محصولات دارند باید در کنار جهاد کشاورزی قرار بگیرند نه اینکه جهاد کشاورزی به عنوان یک عضو اضافه در شورای اقتصاد باشد و قیمت محصولات را کسانی که نبض و تب بازار را نمی‌دانند، تنظیم کنند.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشاورز زمانی که نداند قیمت گندمش در سال آینده چه مقدار خواهد بود در سرمایه گذاری برای کشت و داشت و برداشت گندمش کم خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر اعلام شود قیمت یک کیلو گندم دو هزار تومان است، کشاورز از همین الان بر روی آبیاری و سم‌پاشی و موارد دیگر سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کند. اما زمانی که آینده یک محصول مشخص نباشد، کشاورز وقتش را بر روی محصول دیگری می‌گذارد تا فردا روز چشمش به دست دیگری نباشد.

حاتمیان خاطرنشان کرد: این تاخیر، اعتماد خاطر کشاورز را از بین می‌برد و در نهایت به تولید محصول در سال آینده و به امر خودکفایی و استقلال کشور در تولید محصولات نیز آسیب می‌زند. ما که بالاخره باید قیمت خرید تضمینی را اعلام کنیم چرا با چند ماه تاخیر این کار را انجام می‌دهیم؟ این امر ظلم به مردم و ظلم به کشور است. همین مسائل باعث ایجاد نارضایتی در کشور می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با وظیفه مجلس در برخورد با چنین تخلفات قانونی بیان کرد: در بعضی از تخلفات قانونی مجلس با یک وزیر طرف است که در این موارد به وزیر تذکر داده می‌شود و اگر نیاز بود وزیر استیضاح می‌شود. اما در بعضی از تخلفات زور مجلس به مجموعه نمی‌رسد و یا نمی‌خواهد هزینه‌ای را ایجاد کند. مثلا در این مورد رئیس‌جمهور باید پاسخ دهد؟ ارزش ندارد به دلیل تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات، نمایندگان از رئیس‌جمهور سوال یا ایشان را استیضاح کنند. شان و جایگاه نظام جمهوری اسلامی در بیرون از مرزها با رئیس جمهورش شناخته می‌شود. اگر قرار باشد هر روز چوب لای چرخ رئیس‌جمهور بگذاریم و هر روز به خاطر موضوعات کوچک از او توضیح بخواهیم، شان جمهوری اسلامی پایین می‌آید. در نهایت به جایی می‌رسیم که می‌بینیم تیشه به ریشه خودمان زده‌ایم. دولتمردان باید خودشان ضرورت کار را درک کنند و اینقدر وقت‌کشی و اتلاف زمان نداشته باشند. در خصوص اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز نماینده‌ها تذکر داده‌اند. دولتمردان نباید کارد را به استخوان نمایندگان و مردم برسانند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *