اهم اخبار

یک مقام مسئول؛ تکذیب کمبود روغن در کشور/افزایش قیمت روغن ارتباطی به واردات ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مهاجر گفت: با توجه به آنکه امسال به میزان کافی روغن و دانه روغنی به کشور وارد شده است، از این رو کمبودی در تامین نیاز کشور نداریم.

 

 

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تولید ۶۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در کشور خبر داد و گفت: برای سال زراعی آینده پیش بینی می‌شود که تولید دانه‌های روغنی به بالای ۶۰۰ هزار تن برسد که ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تن از این میزان به کلزا و مابقی سایر دانه‌های روغنی اختصاص دارد.

وی افزود: در صورت تحقق تولید ۶۰۰ هزار تن انواع دانه روغنی در کشور برای سال زراعی ۹۸-۹۷، حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن روغن در کشور تولید خواهد شد که این میزان ۱۶ تا ۲۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند که با این وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار در واردات صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

مهاجر با تکذیب کمبود روغن در کشور گفت: با توجه به آنکه امسال به میزان کافی روغن و دانه روغنی به کشور وارد شده است، از این رو کمبودی در تامین نیاز کشور نداریم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه امسال بیش از سال گذشته دانه روغنی و کنجاله وارد کشور شده است، از این رو افزایش قیمت روغن ارتباطی به واردات ندارد و تنها مربوط به التهاب بازار است.

وی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت روغن در بازار بیان کرد: علی رغم اختصاص ارز ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ تومانی به واردات روغن، قیمت‌ها با روند روبه رشدی در بازار روبروست که این گرانی‌ها طبیعی نیست.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۹۷، حدود ۱۴ درصد نیاز کشور تولید داخل و مابقی وارداتی است، اظهار کرد: با تحقق تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن انواع دانه روغنی برای سال زراعی آینده میزان تولید داخل به ۲۰ درصد و واردات ۸۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کشت دانه‌های روغنی در کشور تراریخته نیست، بیان کرد: این درحالی است که دانه‌های روغنی که عمدتا از آرژانتین و برزیل وارد می‌شود، تراریخته هستند.

مهاجر درباره اینکه امکان واردات دانه‌های روغنی غیر تراریخته به کشور وجود دارد، افزود: با توجه به آنکه تولید دانه‌های روغنی از اتحادیه اروپا غیرتراریخته است، از این رو امور بازرگانی باید تصمیمات لازم راجع به واردات از کشور‌های مبدا را اتخاذ کند.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا سلامت محصولات تراریخته را تایید می‌کنید، گفت: مسئولان سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت باید سلامت محصولات تراریخته را تایید کنند و این موضوع ارتباطی به بنده ندارد.

مهاجر در پایان با اشاره به تاثیر تحریم‌های جدید در واردات دانه‌های روغنی تصریح کرد: تاکنون اعمال تحریم‌های جدید در واردات تاثیرچندانی نداشته است چرا که براساس پیش بینی‌های قبلی روغن و دانه روغنی به میزان کافی وارد شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *