اهم اخبار

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: نابودی بخش کشاورزی با تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی منطقی نیست، گفت: ارز ارزان تخصیص یافته به این نهاده‌ها به سبب ایجاد رانت و فساد منحرف شده و تأثیری هم بر قیمت مصرف‌کننده ندارد.

 

 

عباس هادوی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هزینه تولید در تمام بخش‌ها ازجمله صنعت کشاورزی به دلیل تورم قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: در این شرایط، تخصیص ارز ارزان به واردات محصولات کشاورزی، صنعت کشاورزی کشور را نابود می‌کند زیرا ارز ارزان تخصیص یافته در بخش بازرگانی برای واردات نهاده‌های تولید به سبب ایجاد رانت و فساد اقتصادی منحرف شده و تأثیری هم بر قیمت مصرف‌کننده ندارد. به عبارت دیگر، دولت هم پیاز را خورده و هم چوب را.

هادوی اضافه کرد: حال اگر ارز بر روی قیمت ۸۰۰۰ تومان (قیمت نیمایی) تک‌نرخی می‌شد و به‌جای تخصیص ارز ارزان به واردات محصولات کشاورزی، یارانه نقدی هر نفر به ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد؛ هم تولیدات کشاورزی رونق می‌گرفت، هم قدرت خرید مردم تقویت می‌شد و درعین‌حال انگیزه قاچاق هم کاهش پیدا می‌کرد.

 این کارشناسی اقتصادی با انتقاد از سیاست اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی گفت: این چه منطقی است که با ارز ارزان غذایی که مشابه داخلی دارد، وارد کشور شود، تولید محصولات کشاورز ایرانی سرکوب شود، غذای کشور مجدداً قاچاق شود و همچنان بازار محصولات کشاورزی نابسامان باشد.

هادوی در پایان پیشنهاد داد: دولت به جای فرار از پاسخگویی و انداختن مسئولیت خود به دوش مجلس شورای اسلامی و مطرح کردن پیشنهادات پر هزینه از جمله تشکیل وزارت بازرگانی، موضوع تغییر یارانه ارزی به یارانه ریالیِ نقدی را در اسرع وقت در دستور کار قرار دهد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *