۱۵ هزار تن چای داخلی دپو نشده است/۳ ماه فرصت مصرف داریم

رئیس سازمان چای کشور گفت: تولید برگ سبز چای در سالجاری نسبت به سال ٩٢، ۳۵ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان چای کشور در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی موج مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس مدعی شدند که  ۱۵ هزار تن چای تولید داخلی به علت معاف شدن مالیات از چای وارداتی در انبارها دپو شده اند افزود:امسال توانستیم ۲۴ هزار تن چای تولید کنیم که مابقی آن باید از طریق واردات تأمین شود.ودر حال حاضر ۸ هزار تن چای مانده است  که تا ۳ ماه آینده مصرف می‌ شود.

روزبهان با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ٩٢؛ ٨٧۵٠ ریال و امسال ١٨٨٠٠ ریال بوده همچنین درآمد کشاورزان در سال ٩٢؛ ٧٠٠ میلیارد ریال و امسال ٢٠٣٠ میلیارد ریال بوده است تصریح کرد:طی این مدت ضریب خودکفایی چای ٢٢ درصد رشد داشته است.

به گفته این مسوول تولید برگ سبز چای در سالجاری نسبت به سال ٩٢ که میزان تولید ٨٠ هزارتن بوده که٣۵ درصد رشد داشته است. همچنین میانگین نرخ خرید تضمینی در سال ٩۶ نسبت به سال ٩٢؛ ١١۵ درصد رشد کرده است

وی با اشاره به اینکه وی همچنین در مورد آخرین وضعیت چای‌ باقیمانده در انبار با عنوان چای سنواتی پرداخت و تصریح کرد:چای های این بخش مربوط به سال‌های ۷۹ تا ۸۲ است که کارخانه‌های چای وام‌ گرفته و بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند که دولت مصوبه‌ای داشت که این چای‌های باقیمانده در انبار تحت کلید بانک‌ها قرار بگیرد و به هیچ‌وجه حق ورود به بازار داده نشود که میزان این چای‌ها ۳۰ هزار تن بوده که از سال ۹۴ تعیین تکلیف شد.

روزبهان در پایان‌گفت: دولت برای حمایت از تولید چای داخلی در سال ۹۶ مالیات بر ارزش افزوده را از کارخانجات چای نگرفت و این موضوع را حذف کرد و در کنار آن ۱۲۸ میلیارد تومان برای چای داخلی یارانه تعیین کرده است.