اهم اخبار

۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای گرانی گوشت!

image_pdfimage_print

در حالیکه طبق اعلام وزارت کشاورزی، حدود ۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز اختصاص پیدا کرده که قیمت این محصول طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده و روز به روز گران‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت اقلام خوراکی در سطح شهر در هفته منتهی به دوم شهریورماه امسال هر کیلوگرم گوشت قرمز، (گوساله و گوسفندی) ارز حدود ۵۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود که به ترتیب ۳۶.۷ درصد و ۳۲.۸ درصد افزایش قیمت را نسبت به هفته مشابه سال قبل تجربه کرده‌ است.

البته میانگین افزایش قیمت گوشت قرمز در این دو گروه کالایی، ۳۳.۶ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل و ۸.۲ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل است، اما نسبت به هفته بازه زمانی مورد بررسی حدود نیم درصد کاهش قیمت در این بازار مشاهده شده است که نشان می‌دهد می‌توان جلوی گرانی و حباب قیمتی را گرفت، چراکه به گفته رییس جمهور نباید کالاهای اساسی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات استفاده می‌کنند، مشمول افزایش قیمت شوند.

حسن روحانی در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود اینگونه در این زمینه توضیح داد که مردم براساس این بسته جدید ارزی باید اطمینان داشته باشند که نوسانات مربوط به بازار ارز تاثیری بر رشد قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت و در این زمینه قرار شد فهرستی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی ارائه شود تا با این فهرست که مربوط به کالاهای اساسی است بانک مرکزی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آن اختصاص دهد.

در این راستا قرار شد همه وزرا تا رسیدن کالاهای اساسی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم براین روند نظارت داشته باشند تا در این میان هیچ افزایش قیمتی رخ دهند.

اما افزایش قیمت در بازار گوشت قرمز در حالی اتفاق افتاده است که براساس آخرین آمار بانک مرکزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات انواع گوشت تازه و منجمد تا تاریخ دهم تیرماه امسال اختصاص داده شده است.

همچنین براساس آخرین آمارهای ارائه شده چیزی بالغ بر ۴۸ هزار و ۱۹۰ تن گوشت قرمز خوراکی به ارزش بالغ بر ۲۴۷ میلیون و ۵۱۰ هزار دلار وارد شده است و مشخص نیست که افزایش قیمت‌های صورت گرفته با کدام مجوز قانونی و چرا اتفاق افتاده است و بنابه دستور رییس جمهور و تصمیم‌گیری دولتمردان، چرا دستگاه‌های نظارتی به این مساله ورود نمی‌کنند که نه تنها گوشت قرمز به عنوان یک محصول قرارگرفته در کالای اساسی اجازه واردات برای تامین مایحتاج مردم را دارد، بلکه خوراک دام و طیور نیز از اساسی‌ترین محصولات مدنظر برای تخصیص ارز در طول ماه‌های گذشته بوده و همواره ارزان‌ترین ارز را دریافت کرده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط