اهم اخبار

۵٫۱ میلیارد دلار محصولات کشاورزی در ۱۱ ماهه پارسال صادر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۵٫۳ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش حدود ۵٫۱ میلیارد دلار در ۱۱ماهه پارسال صادر شده است.

به گزارش اگروفودنیوز از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده افزود: این میزان صادرات ۴٫۵ درصد از نظر وزنی و ۱۲٫۲ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را شامل می شود.
وی اظهارداشت: بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی از لحاظ وزنی مربوط به زیربخش های زراعی با سهم ۶۱٫۳۵ درصد، باغی با سهم ۲۴٫۲۵ درصد و دام و طیور با سهم ۱۱٫۴۳ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: از لحاظ ارزشی بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی به زیربخش باغی با سهم ۴۸٫۸۲ درصد، زراعی با سهم ۲۴٫۹۳ درصد و دام و طیور با سهم ۱۶٫۱۱ درصد است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: در ۱۱ ماه سال قبل، ۱٫۳ میلیون تن محصولات باغی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار، ۳٫۳ میلیون تن محصولات زراعی به ارزش یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار، ۶۰۶ هزار تن محصولات دام و طیور به ارزش ۸۱۶ میلیون دلار و ۱۰۲ هزار تن محصولات شیلاتی به ارزش ۳۶۹ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

** ارزآوری ۱٫۴ میلیارد دلاری صادرات پسته و زعفران
بخشنده با اشاره به صادرات ۱۱۹ هزار تن پسته به ارزش ۱٫۱ میلیارد دلار در ۱۱ ماه پارسال اظهار داشت: در این مدت، ۲۰۶ تن زعفران به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار از ایران صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد از نظر وزنی و ۱۷٫۵ درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته است.
وی افزود: در مدت یاد شده، ۲۱۹ هزار تن خرما به ارزش ۲۱۶ میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با ۱۱ ماهه سال پیش از آن ۲۰٫۵ درصد از نظر وزنی و ۱۹٫۵ درصد از لحاظ ارزشی افزایش نشان می دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این مدت ۴۶۶ هزار تن سیب درختی به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار از ایران صادر شده است، یادآورشد: این میزان صادرات در مقایسه مدت مشابه سال پیش ۳۹ درصد از نظر وزنی و ۸۵ درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته است.
این مقام مسئول گفت: در این مدت، ۹۹ هزار تن انگور به ارزش ۱۴۹ میلیون دلار از ایران به سایر کشورها صادر شده است. همچنین در این مدت صادرات محصولات لبنی ۵۵۲ میلیون دلار، گوجه فرنگی (تازه یا سردکرده) ۳۰۱ میلیون دلار و سیب زمینی (تازه یا سردکرده) ۲۴۱ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.
به گفته وی، در ۱۱ ماه سال گذشته، ۳۸۰ هزار تن گندم به ارزش ۹۸ میلیون دلار از ایران صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳۷۱ درصد از نظر وزنی و ۷۶۶ درصد از نظر ارزشی افزایش نشان می دهد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *