اهم اخبار

۵۰ هزار تن میگو امسال در کشور تولید می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران پیش بینی کرد که امسال ۵۰ هزار تن میگو در کشور تولید شود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین عبدالحی در در رابطه با افزایش تولید میگو در کشور اظهارداشت: سطح زیر کشت میگو سال گذشته حدود یازده هزار هکتار بود که این سطح امسال حدود هزار هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که امسال برداشت میگو به بیش از ۵۰ هزار تن برسد در حالی که در برنامه ششم توسعه برای سال ۹۸ حدود ۴۲ هزار تن بوده است. در سال ۹۷ هم پیش بینی برنامه ششم توسعه رسیدن به ۳۳ هزار تن بود که حدود ۴۷ هزار تن تولید شد.

عبدالحی در ادامه تصریح کرد: طبق پیش بینی ما در استان هرمزگان بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار نسبت به سال گذشته افزایش سطح زیر کشت خواهیم داشت.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به میزان تولید در حوزه آبزی پروری اذعان داشت: ما در حوزه آبزی پروری سال گذشته حدود ۴۸۹ هزار تن تولید داشتیم. برای سال ۹۸ حدود ۵۳۰ هزار تن تولید خواهیم داشت که بخشی از آن در قفس است.

وی در رابطه با توسعه پرورش تیلاپیا عنوان کرد: در بحث تنوع گونه‌ای با توجه به اینکه مجوز برای تولید تیلاپیا را در ۴ استان یزد، سمنان، قم و خراسان جنوبی گرفته‌ایم در نظر داریم تعدادی مزرعه را در این چهار استان فعال کنیم و مقرر شد در این چهار استان ماهی تیلاپیا به صورت تجاری تولید شود.

مزارع ماهیان خاویاری رو به افزایش است

عبدالحی با اشاره به این نکته که مزارع ماهیان خاویاری روبه افزایش است، تشریح کرد: برای ماهیان خاویاری در حال حاضر در ۲۰ استان مزرعه پرورش داریم که در سال ۹۷ حدود ۶ تن خاویار پرورشی برداشت شد و تعداد مزارع ۱۲۶ عدد بود. پیش‌بینی ما این است که در سال جاری ۵۰ تا ۷۰ مزرعه به این تعداد اضافه شود.

وی افزود: این طرح را در استان خوزستان شروع کرده‌ایم که امسال اجرایی خواهد شد تا در بحث ماهیان خاویاری و تولید خاویار داشته باشیم.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران در رابطه با ماهیان گرمابی و سردابی خاطرنشان کرد: در این زمینه بیشتر در بحث بهره وری و افزایش راندمان تولید کار می کنیم و به سمت مکانیزه سازی سیستم ها پیش می رویم اما در مجموع در سال ۹۷، ۱۸۹ هزار تن ماهی گرمابی و ۱۷۴ هزار تن ماهی سردآبی و قزل آلا داشتیم، همچنین ۶۰ هزار تن در منابع آبی و میگو هم ۴۷ هزارتن تولید داشتیم.

وی افزود: تولید ماهیان خاویاری حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن بود البته به دلیل بروز سیل و تخریب مزارع پرورش ماهی در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان تولید قزل آلا امسال با کاهش مواجه خواهد شد.

عبدالحی در ادامه با اشاره به افزایش حجم آب در دریاچه هامون تصریح کرد: در بحث منابع آبی از آنجایی که حجم بالایی به منابع آبی اضافه شده پیش‌بینی ما این است که افزایش تولید در این منابع خواهیم داشت. در استان سیستان و بلوچستان چندین سال بارندگی نداشتیم و دریاچه هامون خشک شده بود اما در حال حاضر سطح آب بالا آمده و گزارش هایی به دست ما رسیده که در این دریاچه صید هم انجام شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *