اهم اخبار

۵۲ درصد سهم صادرات گلستان از کشاورزی و محصولات آن است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: ۵۲ درصد صادرات استان گلستان در بخش کشاورزی و محصولات این بخش است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین کاویانی عصر امروز در جلسه بررسی وضعیت صنعت و سرمایه‌گذاری استان گلستان اظهار کرد: کشاورزی به عنوان یک بخشی که در استان فعال و تاثیرگذار است شناخته شده است.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد صادرات استان گلستان در بخش کشاورزی و محصولات این بخش است، گفت: باید از مزیت‎های و ظرفیت‎های صادراتی بخش کشاورزی استفاده کنیم.

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن امکان صادرات مرغ برای ما در استان وجود دارد و  در حال حاضر ۱۳۰ هزار تن تولیدات مرغ استان صادرات محور است.

کاویانی با بیان اینکه ترانزیت مبدا به مقصد در کشورهای دیگر برای صادرات وجود دارد، خاطرنشان کرد: اما کانتینر‎های گوشت مرغ ما در سر مرز تخلیه شود تا با کامیون و کانتینر دیگری صادر شود و به این دلیل امکان فاسد شدن مرغ وجود دارد.

وی بیان داشت: در سال زراعی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ میزان تولیدات بخش کشاورزی چهار میلیون ۴۰۰ هزار تن در استان بوده  که تقریبا ۴٫۲ درصد تولیدات کشاورزی کشور را شامل می‎شود و ارزش آن ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین می‌زنند.

تولید یک میلیون ۵۱۰ هزار تن گندم در گلستان

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به زحمات کارشناسان جهاد کشاورزی در افزایش تولید اشاره کرد و ابراز داشت: در سال ۱۳۷۶ شرایط آب و هوایی استان مشابه سال زراعی گذشته بود اما میزان تولید گندم استان در طی آن سال ۳۵۰ هزار تن بیشتر نشد ولی در سال گذشته یک میلیون ۵۱۰ هزار تن گندم از استان برداشت شد.

کاویانی یادآور شد: گرچه در سال گذشته نزولات جوی و نعمت خدایی را در استان داشتیم اما کار کارشناسی و همت جهادی را در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی باید در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: استان خوزستان با بیش از ۵۲۰ هزار هکتار سطح کشت گندم با تولید یک میلیون ۵۸۵ هزار تن رتبه نخست برداشت گندم را در کشور داشته و استان گلستان توانسته با ‌بیش از ۳۸۰ هزار هکتار سطح کشت یک میلیون ۵۱۰ هزار تن گندم  برداشت کند.

معاون برنامه‎ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ابراز داشت: پرداخت وجه ۸۴ درصد گندم‌کاران گلستانی انجام شده و این در حالی است که میانگین پرداختی مطالبات کشاورزان گندم‌کار کشور ۵۷ درصد است.

کاویانی بیان داشت: جمع کل موافقت اصولی و جواز تاسیس در جهاد کشاورزی برای صنایع تبدیلی ۵۶۶ فقره بوده که از این میزان ۲۶۱ صنایع فعال در استان گلستان داریم.

وی به سهم ۴۰ درصدی بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی آن در تولیدات استان تاکید کرد و گفت: بیش از ۲۸ درصد تولیدات کشاورزی استان مرتبط به کشاورزی است و ۱۰ درصد تولیدات استان از صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را باید در نظر گرفت.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *