اهم اخبار

۶۰۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور افزوده شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۶ هزار هکتار در سال زراعی جاری به سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور افزوده شد

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ «جواد میر عرب » روز پنجشنبه در حاشیه جشنواره زعفرانیه خمین، گفت: برنامه توسعه ای امسال برای کشت گیاهان دارویی ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بود که تاکنون بیش از ۳۰ درصد آن محقق شده است.
وی اظهارداشت: بر اساس برنامه ریزی وسعت سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور تا پایان برنامه ششم ۱۰۵ هزار هکتار افزایش می یابد.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت زعفران امسال۲ هزار و ۴۰۰ هکتار افزایش یافته است.
میر عرب تصریح کرد: بر اساس برنامه پنج ساله ۱۶ هزار هکتار باید بر وسعت مزارع زعفران افزوده شود اما با استقبال کشاورزان از کشت گیاهان کم آب بر امید می رود که بیش از این سطح زعفرانکاری شود.
وی بیان کرد: زعفران به دلیل نیاز آبی کم، اشتغالزایی مناسب ، درآمد زایی و ارزآوری بالا، تحمل گیاه در شرایط سخت زیستی، جابه جایی و نگهداری آسان، و خواص دارویی و غذایی از دیر باز یک محصول استراتژیک و باارزش برای مناطق کم آب محسوب می شود.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت نیز با بسته های حمایتی و تشویقی ویژه نظیر تسهیلات ارزان قیمت اشتغال پایدار روستایی بهره برداران را حمایت می کند.
میر عرب افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۱۹۰ هزار هکتار است که ۱۰۸ هزار هکتار آن زعفران، ۲۰ هزار هکتار گل محمدی و مابقی گونه های دیگر گیاهان دارویی است .
وی افزود: ۸ هزار و ۴۲۵ گونه گیاهی با ۱۱ نوع اقلیم در کشور شناسایی شده که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی است.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ۲۰۰ هزار تن گیاهان دارویی هر سال در کشور تولید و ۴۲۵ میلون دلار ارزاوری عاید کشور می شود.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گیاهان دارویی اقتصاد نوپا و نو ظهور و پتانسیل ارزشمندی برای ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و بهره وری بالا است و ارزش گیاهان دارویی ۲ چند برابر قیمت گندم و جو است.
وی افزود: توسعه کشت زیره سیاه و سبز در ابتدای برنامه توسعه ای امسال قرار گرفته است چرا که به صورت پیازی توسعه پیدا می کند و تکثیر آن زمان بر است.
جشنواره زعفرانیه در خمین به مدت ۲ روز در بیت تاریخی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
در این جشنواره ۱۴ غرفه گیاهان دارویی و زعفران، به عنوان محصول تولیدی شهرستان خمین عرضه می شود و کارگاه های آموزشی در خصوص کشت، داشت و برداشت زعفران برگزار می شود.
شهرستان خمین ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۲ درصد آن کشاورز هستند و این شهرستان در تولید زعفران رتبه اول استان مرکزی را دارد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *