اهم اخبار

۸۵ درصد چای مصرفی در کشور وارداتی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر ۸۵ در صد چای مورد نیاز کشور از محل واردات و تنها ۱۵ درصد بصورت داخلی تامین می شود.

به گزارش ایلنا، شهریار داریانی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صنایع بسته بندی چای ایران اظهار کرد: بدون شک بحث واردات چای به هیچ عنوان نمی‌تواند مانعی برای تحقق تولید ملی در صنعت چای کشور باشد.

وی ضمن اشاره به موضوع معافیت واردات و عرضه انواع چای از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اظهارداشت: عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جهت کالاهای راهبردی برای مصرف کنندگان یک کمک بزرگ به ویژه در شرایط کنونی است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صنایع بسته بندی چای ایران با اشاره به صراحت قانونی در خصوص معافیت محصولات کشاورزی و کالاهای پر مصرف مردم از پرداخت ارزش افزوده گفت: متاسفانه اعمال این قانون با تاخیر زمانی همراه بوده است.

وی در ادامه افزود: تعرفه واردات چای همچنان ۲۰ درصد و تغییری پیدا نکرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص معاف شدن واردات انواع عرضه چای از پرداخت مالیات برارزش افزوده گفت: ایران در برخی از محصولات کشاورزی بالاخص چای به مرحله خودکفایی نرسیده و طبق قاعده برای تامین نیاز داخلی باید واردات در این عرصه صورت گیرد.

عباس پاپی زاده افزود: در کنار واردات چای باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که از تولید داخلی به شدت حمایت شود چرا که این صنعت در اشتغال، پویایی تولید، رشد اقتصادی و در آمد زایی کشاورزان بسیار نقش آفرین است.

وی در ادامه اظهارداشت: تعرفه چای باید با مدیریت خاصی تنظیم شود چرا که با افزایش تعرفه چای مصرف کنندگان و با کاهش این تعرفه تولیدکنندگان دچار آسیب خواهند شد.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۸۵ در صد چای مورد نیاز کشور از محل واردات و تنها ۱۵ درصد بصورت داخلی تامین می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: صنعت چای در بین فعالیت های اقتصادی از نظر تولید و اشتغالزایی در سطح کشور به ویژه مناطق چایکاری شمال دارای اهمیت ویژه ای است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *