اهم اخبار

۸۷۷ هزار کیلوگرم گیاهان دارویی امسال صادر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس گروه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در شش ماهه اول امسال ۸۷۷ هزار و ۶۳۲ کیلوگرم گیاهان داریی از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی به خارج از کشور صادر شده است.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ مهدی عماد عصر سه شنبه در حاشیه بازید از رویشگاه گیاهان دارویی در استان سمنان، افزود: قارچ ترافل، کتیرا خرمنی، آنغوزه تلخ و شیرین ، بوته گاوزبان و گل آن، باریجه، کاپاریس، آویشن و اسفناج وحشی از جمله گیاهان دارویی صادراتی کشور است.
وی ادامه داد: در شش ماهه اول امسال در حدود ۱۵ هزار کیلو گرم گیاه کاپاریس، ۲۵۰ هزار کیلو گرم قارچ، پنج هزار کیلو گرم آویشن، ۱۰ هزار کیلو گرم اسفناج وحشی و ۳۰ هزار کیلو گرم کتیرا به خارج از کشور صادر و موجب ارز آوری شد.
وی اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۶۹۹ کیلو گرم از انواع گیاهان دارویی به خارج از کشورصادر شده بود.
عماد تصریح کرد: سال گذشته در حدود یک میلیون و ۹۲۰ هزار کیلو گرم از انواع گیاهان دارویی در وسعت حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی کشور برداشت شد که این میزان برداشت چشمگیراست.
وی اضافه کرد: تجاری سازی گیاهان دارویی در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار دارد و اکنون این طرح در حال طی کردن روند اداری است.
وی یادآور شد: گیاه دارویی باریجه به منظور عطر سازی به فرانسه، کتیرا به کشور آلمان و قارچ به کشورهای اروپایی صادر می شود و کشورهای حوزه خلیج فارس و هند از دیگر بازارهای فروش گیاهان دارویی ایران هستند.
رئیس گروه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: گیاهان دارویی نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشت جوامع محلی دارد و با توجه خشکسالی در کشور توسعه کشت گیاهان دارویی راهبردی برای مقابله با خشکسالی است.
به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان گردش مالی گیاهان دارویی ۷۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد ریال آن در بخش صادرات بوده و مابقی این درآمد در صنایع غذایی و دارویی کشور است.
سال گذشته تسهیلات گیاهان دارویی هفت هزار میلیارد ریال بود که با سود ۶ درصد در سامانه کارا عرضه شد و امسال نیز با نرخ ۱۰ درصد پرداخت می شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *