اهم اخبار

در ۹ ماهه امسال رقم خورد؛ارزآوری ۴.۵ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهادکشاورزی از ارزآوری ۴.۵ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماهه امسال برای کشور خبر دادو گفت: سهم بخش کشاورزی از کل صادرات غیرنفتی ۱۲.۷ درصد از نظر ارزش بوده است.

به گزارش اگروفودنیوز، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده اظهار کرد: ۴ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۶۰ تن محصولات کشاورزی به ارزش ۴ میلیارد و ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار در نه ماهه امسال از کشور صادر شده است که سهم از کل صادرات غیرنفتی، از نظر ارزشی ۱۲.۷ درصد و از نظر وزنی ۴.۷۴ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در نه ماهه امسال بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی به لحاظ وزنی مربوط به زیر بخش زراعی با سهم ۶۳.۴۳ درصد، باغی با سهم ۲۱.۵۸ درصد و دام و طیور با سهم ۱۲.۳۱درصد بوده است.

بخشنده،بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی به لحاظ ارزشی را مربوط به زیر بخش باغی با سهم ۴۸ درصد، زراعی ۲۴.۸۱ درصد و دام و طیور با سهم ۱۷.۸۸ درصد عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد:در نه ماهه سال جاری،۹۰۶ هزارتن محصولات باغی به ارزش یک میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار،دو میلیون و ۶۶۳ هزارتن محصولات زراعی به ارزش ۹۹۴ میلیون دلار،۵۱۷ هزارتن محصولات دام و طیور به ارزش ۷۱۶ میلیون دلار و ۷۸ هزارتن محصولات شیلاتی به ارزش ۲۸۱ میلیون دلار از ایران به سایر کشورها صادر شده است.

بخشنده با اشاره به این که در نه ماهه امسال،۹۶ هزارتن پسته به ارزش ۸۵۲ میلیون دلار،۲۹۲ هزارتن محصولات لبنی به ارزش ۵۰۱ میلیون دلار،۴۶۸ هزارتن گوجه فرنگی (تازه و رب) به ارزش ۲۴۲ میلیون دلار و ۱۶۱ تن زعفران به ارزش ۲۱۹ میلیون دلار از کشور صادر شده است،خاطرنشان کرد: صادرات زعفران در نه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۶ درصد افزایش نشان می دهد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، صادرات خرما در این مدت را ۱۷۱ هزارتن به ارزش ۱۶۷ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: صادرات خرمای ایرانی در سال جاری ۲۳ درصد از نظر وزنی و ۱۸ درصد از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

بخشنده گفت: در مدت یاد شده،۸۳ هزارتن انگور (تازه و سایر) به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار و ۲۵۶ هزارتن سیب درختی به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

وی، ارزآوری صادرات سیب زمینی و هندوانه را به ترتیب ۱۷۷ و ۱۳۸ میلیون دلار عنوان کرد و گفت:در نه ماهه سال جاری ۲۶ هزارتن شیرخشک به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است که این میزان صادرات نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۹۷ درصد از لحاظ وزنی و ۷۵ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

بخشنده اظهار داشت: در نه ماه امسال، ۲۷۶ هزارتن گندم از کشور صادر شده که این میزان صادرات نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۳۵۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۷۵۹ درصد افزایش دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *