اهم اخبار

‌رئیس سازمان دامپزشکی سیستان و بلوچستان: تلف شدن اخیر میگوها ربطی به بیماری لکه سفید نداشته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

‌رئیس سازمان دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به مرگ و میر اخیر میگوها گفت: تلفات میگوها زیر یک درصد بود که دلیل آن خفگی ناشی از گاز آمونیاک مواد غذایی تشخیص داده شد و ربطی به بیماری لکه سفید میگوها ندارد.

‌بمهدی حسینی در جمع خبرنگاران بیان کرد: خوشبختانه امسال بیماری لکه سفید در میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی استان در ادامه گفت: پرورش میگو در استان در سایت گواتر انجام می‌شود که می‌تواند به قطب کشوری تبدیل شود.

وی اظهار کرد: امسال هزار و ۲۰۰ تن برداشت از این مزارع انجام و میگوهای مولد و بچه میگو به استان‌های دیگر صادر شد.

حسنیی افزود: دو آزمایشگاه مرجع دامپزشکی در استان داریم که یکی در چابهار مختص آبزیان است.

وی خاطرنشان کرد: پرورش میگو اقدامی مناسب در راستای حفظ گونه‌های ارزشمند غذایی است و ذخیره سازی آن در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود.

حسینی تصریح کرد: هزار و ۷۰۹ عامل عفونی وجود دارد که ۸۳۲ عامل معادل ۴۹ درصد میان انسان و دام مشترک است.

وی تاکید کرد: کشور ما در یکی از پرخطرترین مناطق از نظر عوامل عفونی است و شرایط استان ما به دلیل همجواری با افغانستان و پاکستان بسیار خاص است. همچنین مهاجرت پرندگان از سمت کشورهای آلوده به دلیل امکان انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی استان افزود: ورود دام از مرزهای شرقی هر سال تهدیدی برای جمعیت دام و انسان است چرا که این ورودی‌ها دروازه امنیت غذایی و سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تامین این امنیت توسط دستگاههایی که به طور رسمی متولی بهداشت هستند، مثل دامپزشکی و علوم پزشکی به تنهایی امکان پذیر نیست و نیاز است دیگر دستگاه‌ها و مردم در این زمینه همراهی داشته باشند.

وی بیان کرد: وقتی با فردی برخورد می‌شود؛ اگر حکم محکم قضایی نباشد، بازدارنده نیست. دامپزشکی در برخورد با موارد تخلف با مراکز عرضه مجاز می‌تواند برخورد کند و با موارد غیرمجاز باید از طریق پلیس بهداشت و دیگر دستگاه‌های متولی برخورد شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *