1

آغاز رهاسازی قفس‌های شناور پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان

[heading]عملیات رهاسازی بچه ماهی در قفس‌های شناور پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان در سد زیویه شهرستان کامیاران آغاز شد. [/heading]

به گزارش خبرگزاری موج ، در این راستا شرکت جهاد نصر استان کردستان، اقدام به استقرار تعداد ۵۰ فروند قفس به ظرفیت تولید ۱۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمان کرده و عملیات رهاسازی بچه ماهی و بهره برداری از این شیوه پرورش آغاز شده است.

این عملیات بعد از انجام بررسی‌های اولیه و انجام یک مرحله آزمایشی این پروژه در دریاچه پشت سد زیویه شهرستان کامیارن و احراز نتایج مثبت با موافقت سازمان‌های ذی ربط اجرایی شد.

بنا بر این گزارش، پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی به طور معمول به چند روش انجام می شود که یکی از اقتصادی‌ترین این شیوه‌های پرورش، استفاده از قفس‌های شناور در منابع آبی دریاچه‌های طبیعی، نیمه طبیعی و پشت سد است که در این روش ماهی در یک محیط محصور (قفس) در منابع آبی پرورش داده می شود.

پرورش ماهی در قفس فرصت مناسبی است تا مزرعه داران از آبی که برای سایر فعالیت‌های محدودیت استفاده دارند و یا از آن بهره برداری نمی‌شود، برای آبزی پروری استفاده کنند.

از مزایای پرورش ماهی در قفس‌های شناورمی توان به بهره برداری از منابع آبی بلااستفاده در مصارف دیگر برای تولید ماهی و ایجاد اشتغال، کاهش نسبی در سرمایه گذاری اولیه و عدم نیاز به آب فراوان و تخصیص آب، سهولت در استقرار و ایجاد قفس‌ها نسبت به احداث مزارع و سهولت در برداشت محصول اشاره کرد.

همچنین سهولت در بررسی و مشاهده و نمونه برداری از ماهیان در طول دوره پرورش و استفاده چند منظوره از منابع آبی به عنوان تفریحگاه و پرورش گونه ای متنوع از دیگر مزایای پرورش ماهی در قفس‌های شناور است.