1

اجرایی شدن قرارداد انتقال دانش فنی آبزیان از ایران به تاجیکستان/رایزنی با ارمنستان

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: با اجرایی شدن برجام، یک شرکت ایرانی با تاجیکستان قرارداد انتقال دانش فنی آبزیان امضا کرد و اکنون در حال اجراست.

«علی اکبر خدایی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این قرارداد در زمینه انتقال دانش فنی ماهیان سردآبی (قزل آلا) و ساخت مزارع پرورش ماهی قطعی و ۱۰ درصد پیش پرداخت نیز گرفته شده است.
وی اظهارداشت: ارزش صادراتی خدمات فنی مهندسی آبزیان در قرارداد اولیه ۳۴۰ هزار دلار است که تلاش داریم شمار قراردادها را با تاجیکستان به دو برابر افزایش دهیم و مبلغ ارزش صادرات را به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دلار برسانیم.
وی افزود: ارایه خدمات فنی مهندسی در بخش آبزیان فعالیت جدیدی است و باید دولت در زمینه ضمانت نامه ها، نقدینگی شرکت ها و تامین تجهیزات ما را یاری دهد.
وی ادامه داد: بانک ها، سازمان توسعه تجارت و صندوق ضمانت صادرات باید کمک کنند و تضمینی بدهند که شرکت های ما دچار مشکل نشوند.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران افزود: انتظار می رود با کمک سازمان های ذیربط نقدینگی افزایش یابد تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند به تعهدات خود در تامین لوله، اتصالات و پمپ از ایران عمل کنند.
وی اضافه کرد: طبق قرارداد، تجهیزات مورد نیاز برای ساخت مزارع پرورش ماهی باید از ایران صادر شود.
وی از رایزنی ایران و ارمنستان برای انتقال دانش فنی آبزیان به این کشور نیز خبرداد و گفت: هم اکنون درحال رایزنی در این زمینه هستیم تا در صورت امضای قرارداد، این خدمات فنی مهندسی به ارمنستان نیز منتقل شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون مجموع تولیدات کشاورزی ایران بیش از ۱۱۰ میلیون تن است که حدود یک میلیون تن آن را محصولات شیلاتی تشکیل می دهد.
محصولات شیلاتی یک درصد کل تولید و ۱۰ درصد کل صادرت بخش کشاورزی را به خود اختصاص می دهد.
اقتصام**۹۱۸۶ ** ۲۰۲۳