1

اجرای طرح مشترک ایران و سازمان فائو برای توسعه شتر دوکوهانه

مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه دام گفت: توسعه، جلوگیری از انقراض و مردمی‌سازی پرورش شتر دوکوهانه در طرح مشترک ایران و سازمان فائوهدفگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ سیدرضا علیان گفت: سازمان فائو برای اجرای این طرح مشترک سه ساله ۳۵۰ هزار دلار اعتبار اختصاص داده است و مقرر شده براساس این طرح، شرایط فرهنگی، ترویجی و آموزشی پرورش شتر دوکوهانه با مشارکت طایفه‌های بزرگ مانند شاهسوند که در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مستقر هستند، فراهم شود.

علیان جمعیت شتر‌های دوکوهانه در کشور را ۲۰۰ نفر و تعداد شتر‌های یک کوهانه را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته در زمینه تلاقی نژادی بین شتر دوکوهانه و یک کوهانه در کشور کار کرده‌ایم، اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که جمعیت هیبرید و آمیخته دو کوهانه و یک کوهانه به اندازه کافی در استان‌هایی مانند سمنان، اصفهان، قم، قزوین داریم، اما باید نژاد خالص را حفظ و حراست کنیم.

علیان ادامه داد: حفظ و حراست از نژاد‌های خالص شتر دوکوهانه بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و در این راستا باید بهره‌برداری اقتصادی برای افراد ایجاد شود.

به گفته او،برای هیبرید یک کوهانه و دو کوهانه، بازار جهانی خوبی به ویژه در ترکیه وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: روش‌های تولید جنین و اسپرم شتر دوکوهانه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در مورد تغذیه شتر گفت: در حال حاضر روی گیاهان هالوفیت یا گیاهان شورپسند مانند خارشتر و گز کار می‌کنیم ضمن آن که دستورالعمل جمع‌آوری و عمل‌آوری گیاه خار شتر برای تعلیف شتر را به سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم.

او گفت: شتر دوکوهانه یک اکوتیپ منحصر به فرد است و بیشتر در غرب کشور به ویژه در استان اردبیل و استان‌های سردسیر موجود است.

گفتنی است؛ طرح سه ساله مشترک ایران و سازمان فائو حفظ و حراست از از نژاد خالص شتر دوکوهانه سال آینده به پایان می‌رسد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان