1

احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز از پاییز

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به بروز خشکسالی و وابستگی ۶۰ درصدی دامداری کشور به نهاده‌های داخلی، کمبود گوشت قرمز و رشد قیمت آن از فصل پاییز را محتمل دانست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ غلامعلی فارغی، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران معتقد است: اگرچه از پاییز کمبود گوشت قرمز در بازار خود را نشان خواهد داد؛ اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های آتی افزایشی نخواهد داشت.

فارغی درباره اثر خشکسالی بر تولیدات دام و طیور می‌گوید: این موضوع بیشتر از همه در بخش دام تاثیر گذاشته است. چراکه وابستگی علوفه دام به داخل زیاد است. اما در بخش طیور تاثیرات کمتر است چون خوراک طیور از طریق واردات غلات تامین می شود. به همین دلیل وابستگی ما به محصولات خارج ۸۰ درصد است و به داخل ۲۰ درصد. حالا با فرض اینکه این ۲۰ درصد به دلیل خشکسالی کاهش پیدا کند فقط ۴ درصد از کل را تحت تاثیر قرار می‌دهد که جبران آن خیلی کار سختی نیست.

او ادامه می‌دهد: اما بخش دام بیش از  60 درصد وابسته به علوفه داخلی ( چه علوفه مراتع و چه علوفه زراعی ) است. در نتیجه خشکسالی این بخش را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آثار آن را هم از همین حالا خود را نشان داده است. بسیاری از دامداران حتی دام‌های مولد خود را به دلیل کمبود علوفه به کشتارگاه می‌برند.

فارغی تاکید می‌کند: به همین دلیل فعلا این موضوع به دلیل افزایش عرضه گوشت قرمز، اثرات کاهندگی روی قیمت آن خواهد داشت اما اثر اصلی خشکسالی بر تولیدات دامی از پاییز خود را نشان می‌دهد. یعنی از آبان ماه به بعد یا باید واردات گوشت قرمز افزایش پیدا کند و یا قیمت گوشت قرمز افزایش خواهد یافت.

او ادامه می‌دهد: از آنجا که مواد غذایی در تحریم‌ها کمترین تاثیرپذیری را داشته است، فعلا در بخش واردات خوراک طیور مشکل جدی وجود ندارد. بنابراین برخلاف برخی اظهارنظرها قطعا قیمت مرغ در ماه‌های آتی تغییری نخواهد کرد. تغییرات قیمتی در این بخش بیشتر ناشی از تغییرات قیمتی نهاده‌های جهانی است که تقریبا تا الان ۲۵ درصد افزایشی بوده و این ۲۵ درصد به طور تدریجی بر قیمت‌های داخلی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین اگر قیمت‌های جهانی غلات تغییری نکند قیمت مرغ و تخم مرغ هم در داخل تغییری نخواهد داشت.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: اتاق بازرگانی ایران