1

احتمال افزایش ۵۰ هزار تنی تولید پسته/ آمریکا رقیب ما در بازار جهانی است/ اروپایی‌ها به بهانه تحریم، پول را بموقع پرداخت نمی‌کنند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار ایران اعلام کرد: برخی تجار اروپایی‌ از وضع تحریم‌های آمریکا سوء استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال وقتی کالایی را صادر می‌کنیم، برای اینکه پولمان را دیرتر دهند تحریم بانکی را بهانه می‌کنند و می‌گویند امکان مبادلات رسمی و قانونی وجود ندارد. آنها می‌دانند در صورتی که پرداختی نداشته باشند اتفاق خاصی نمی‌افتد و تجار ایرانی نمی‌توانند کاری از پیش برند.

 محمدحسین شمس فرد در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین بازار پسته در بازارهای جهانی اظهار داشت: سال گذشته هر تن پسته ۸ هزار دلار به فروش می‌رسید و اکنون به ۶ هزار و ۵۰۰ دلار کاهش یافته زیرا آمریکا قیمت محصولات خود را پایین آورده است.

وی گفت: باید توجه داشت که آمریکا با محصول پسته، ترکیه با محصول کشمش و کشورهای عربی با  محصول خرما از رقیب‌های جدی ایران به شمار می روند.

وی ادامه داد: در سال جاری صادارت پسته وضعیت خوبی داشته و این رویه در جریان است. البته نباید فراموش کرد که تازه شروع  فصل چینش پسته است و شکل صادراتی پیدا نکرده است بطوری که از ۱۰ و ۱۵ روز آینده صادرات محصول نو آغاز می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به مشکلات عدیده صادرکنندگان تصریح کرد: جالب است که مشکل ما در زمینه صادرات ریشه برون مرزی ندارد و از داخل نشات می‌گیرد. به عبارتی بزرگترین معضل ما صادرکنندگان، بانک مرکزی است که در یکی دو سال گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. بانک مرکزی با بخشنامه‌های متعدد صادرکننده را سر درگم می‌کند چراکه ممکن است در بازه زمانی کوتاه مدت چندین بخش نامه دیگر با مضمون‌های مختلف صادر شود.

وی افزود: باید در نظر داشت که تولید سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و پیش بینی می‌شود حداقل ۲۰۰ هزار تا ۲۳۰ هزار تن تولید پسته داشته باشیم که این عدد سال گذشته به ۱۷۵ هزار تن می‌رسید.

شمس فرد با بیان اینکه تحریم‌ها منجر شده تا صادر کنندگان نتوانند به راحتی پول خود را وصول کنند، ادامه داد: تحریم‌ها تمام فعالیت‌های ما را متاثر کرده است، چون پول خود را به سختی می‌توانیم وصول کنیم و این دور باطل مکررا ادامه دارد. تا قبل از تحریم‌ها حساب داشتن در جای جای دنیا برای صادرکنندگان امری عادی بود درصورتی که اکنون این رویه دیگر وجود ندارد و منجر به وجود آمدن مشکلاتی برای تجار ایرانی شده است.

وی افزود: سال گذشته چین مقصد نخست پسته ایران بود و پس از آن اروپا جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و کشورهای عربی در جایگاه سوم قرار داشتند. البته برخی تجار اروپایی‌ از وضع تحریم‌های آمریکا سوء استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال وقتی کالایی را صادر می‌کنیم، برای اینکه پولمان را دیرتر دهند تحریم بانکی را بهانه می‌کنند و می‌گویند امکان مبادلات رسمی و قانونی وجود ندارد. آنها می‌دانند در صورتی که پرداختی نداشته باشند اتفاق خاصی نمی‌افتد و تجار ایرانی نمی‌توانند کاری از پیش برند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار ایران یادآور شد: ما رقیب گردن کلفتی به نام آمریکا داریم و با کاهش قیمت ما را متضرر می‌کند. البته امسال هنوز قیمت را اعلام نکرده چون محصول نو وارد بازار نشده است.

سرویس خبری: صنعت غذا