1

احتمال هجوم ملخ‌ صحرایی به کشور در اردیبهشت ماه

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور هشدار داد: بر اساس پیش‌بینی فائو، با توجه به بارندگی‌ها در شبه‌جزیره عربستان احتمال هجوم ملخ صحرایی به ایران در اردیبهشت ماه امسال وجود دارد؛ بنابراین نیازمند اعتبارات و امکانات جهت مبارزه با این آفت هستیم.

‌به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ سعید معین درباره وضعیت ایران برای مبارزه با احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور افزود: طبق بررسی‌های فائو اکنون لکه‌هایی از تجمع ملخ صحرایی در شرق شبه جزیره عربستان دیده می‌شود که به دلیل بارندگی‌های بیش از معمول ممکن است این آفت به مرکز و شمال این کشور مهاجرت کند و برای مهاجرت به هند احتمال هجوم به ایران در اردیبهشت ماه وجود دارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اردیبهشت ماه هجومی به ایران صورت نگیرد، در مسیر برگشت از هند به شبه جزیره عربستان ممکن است در ایران شاهد هجوم این آفت باشیم بنابراین کشور ما باید آمادگی لازم جهت مقابله با این آفت را داشته باشد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: به طور مرتب شرایط ملخ صحرایی در کشورهای آفریقایی، شبه جزیره عربستان و ایران رصد و پایش می‌شود؛ منتهی وقتی تراکم ملخ صحرایی افزایش می یابد این آفت از فاز انفرادی وارد فاز مهاجم می‌شود که امکان هجوم به کشورها را دارد.

به گفته وی، یکی از عوامل تبدیل ملخ صحرایی از حالت انفرادی به حالت مهاجم بارندگی، رطوبت و وجود منابع غذایی و سبزینه و قدرت جابجایی است و این آفت می‌تواند حدود ۳۰۰ تخم در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری خاک بگذارد و روزانه پروازهای بلند تا ۲۰۰ کیلومتر داشته باشد و در صورت وجود باد موافق تا ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کند.

معین تصریح کرد: سازمان فائو هشدار داده که کشورها از لحاظ ردیبای، پایش دقت بیشتری داشته باشند؛ زیرا در یکی دو ماه آینده پیش‌بینی شرایط آب و هوایی مطلوب در شبه جزیره عربستان و ایران را داریم که در صورت تداوم شرایط مطلوب آب و هوایی امکان افزایش و هجوم وجود دارد.

وی با بیان اینکه بلوغ یک نسل ملخ صحرایی حداقل ۳ ماه زمان می‌برد، افزود: احتمال ورود ملخ صحرایی در اواسط و اواخر اردیبهشت ماه امسال وجود دارد که اگر شرایط خوب آب و هوایی تداوم داشته باشد ممکن است این آفت از شرق آفریقا به جنوب شبه جزیره عربستان و از آنجا به ایران هجوم بیاورد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همچنان اقداماتی نظیر رصد و ردیابی استان‌های درگیر، آموزش، تامین امکانات توسط این سازمان در حال انجام است تا در صورت نیاز به موقع وارد عمل شود.

وی اضافه کرد: اولویت برنامه‌های ردیابی و مبارزه با استان‌های خط اول یعنی هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و استان‌های خط دوم؛ یعنی جنوب فارس و جنوب کرمان است.

معین با بیان اینکه ایران یکی از اعضای کمیته بین المللی کمیسیون ملخ صحرایی است گفت: اکنون به صورت هفتگی گزارش‌های پایش و ردیابی کشورها به مرکز بین‌المللی ملخ ارسال می‌شود که به صورت بولتن در اختیار حدود ۶۰ کشور درگیر ملخ صحرایی عضو این مرکز قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره اعتبارات این بخش گفت: اگر حمله ملخ صحرایی اتفاق نیفتد که مشکل اعتباری نداریم؛ اما در صورت حمله با توجه به افزایش هزینه‌ها، حداقل به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید برای این بخش دیده شود.

معین خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ – ۹۸ ابتدا ۱۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت که به دلیل کمبود این رقم به ۲۵ میلیارد تومان رسید.

وی، آموزش نیروهای انسانی برای مبارزه با این آفت را یکی دیگر از راهکارها دانست و افزود: آموزش نیروهای انسانی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان انجام شده و حدود ۴۰ روز گذشته نیروهای انسانی استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد آموزش دیدند.

به گفته وی، اکنون ۲۰۰ دستگاه سمپاش توربو لاینر پشت وانتی و حمل انسانی داریم که هر کدام قادر هستند روزانه تا ۲۰۰ هکتار عملیات سمپاشی انجام دهند و همچنین ۲ هزار انواع اقسام ادوات و سمپاش در استان‌های درگیر موجود است که در صورت بروز هرگونه مشکل وارد عمل شوند.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد. در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

ملخ‌ صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارد باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا