1

اختصاص ۷۱۳۶ هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت موز

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک هفت هزار و ۱۳۶ هکتار از باغات این استان با تولید سالانه ۲۰۳ هزار و ۱۹۵ تن به کشت موز اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ اردشیر شهرکی اظهارداشت: جنوب سیستان و بلوچستان یک فرصت استثنایی برای خودکفایی کشور به موز است بطوریکه با توسعه باغات در حوزه مکران می‌توان کشور را از واردات موز بی نیاز و سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرد و این یک فرصت دیگر برای ایجاد اشتغال مولد در منطقه است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه تاکید کرد: سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیرکشت موز در کشور را از آن خود کرده است.

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در گذشته نهال کشت بافت موز مورد نیاز این استان از دیگر نقاط کشور تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گرفت اما از سال گذشته برای نخستین بار در مرکز تحیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان تولید شد.

وی ادامه داد: این اقدام با هدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازار پسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در استان مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

شهرکی با اشاره به مزایای این روش در مقایسه با دیگر روش‌های کشت ادامه داد: سرعت تکثیر به شیوه کشت بافت به گونه‌ای است که از یک نمونه کوچک می‌توان در مدت زمان محدود تعداد زیادی گیاه تکثیر کرد.

بر اساس این گزارش؛ سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.