1

اختلاف معنادار قیمت خرما از تولید تا بازار مصرف/ هزینه تولید ۱۰۰ درصد افزایش یافت/ نگران رها شدن نخلستان‌ها هستیم

در بازار شاهد افزایش چشمگیر قیمت خرما هستیم بخشی از این افزایش قیمت به هزینه تمام شده تولید بر می‌گردد، اما کارشناسان تاکید دارند که دلیل اصلی افزایش قیمت خرما در بازار مصرف مربوط به واسطه‌های سودجو است. حضور واسطه‌های منفعت طلب موجب شده اختلاف معناداری بین قیمت خرما از مبادی تولید تا بازار مصرف وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا؛ هر ساله بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که شامل ۶ تا ۷ رقم پرمصرف است. قیمت هر یک از ارقام خرما، بسته به مدیریت نخلسلتان‌ها و هزینه تمام شده تولید، متفاوت است اما، آنچه مسلم است قیمت خرید محصول از نخلستان‌داران تفاوت زیادی با قیمت آن‌ در بازار مصرف دارد. 

مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران، در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه ایران یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان خرما در جهان است، اظهار کرد: میزان سرانه مصرف خرما در کشور ما بین ۸ تا ۸٫۵ کیلوگرم به ازای هر نفر است که ما را در رده پرمصرف‌ترین کشورهای خرما قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در کشور یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن خرما تولید می‌شود که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

تکلوزاده با بیان اینکه مصرف بالای خرما در کشور ما حساسیت درباره قیمت آن را افزایش می‌دهد، افزود: این حساسیت در ایام خاص با افزایش مصرف بیشتر می‌شود و در این ایام شاهد بازار پر نوسان هستیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه به‌رغم تولید بیش از نیاز کشور اختلاف معناداری بین قیمت خرما از مبادی تولید تا بازار مصرف وجود دارد که بخش اعظم آن مربوط به عدم نظارت کافی و حضور واسطه‌های سودجود می‌شود.

به گفته تکلوزاده؛ هر چند هزینه تولید رشد زیادی داشته است، اما بخش عمده افزایش قیمت خرما به حضور و فعالیت بی‌قاعده واسطه‌ها مربوط می‌شود.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران تاکید کرد: در یکسال گذشته هزینه تمام شده تولید به واسطه رشد قیمتی نهاده‌ها ۱۰۰ درصد بوده، اما قیمت خرید از باغداران فقط ۲۰ تا حداکثر ۳۰ درصد افزایش داشته است.

تکلوزاده معتقد است؛ با توجه به فاصله هزینه تمام شده تولید و قیمت خرید محصول از تولیدکننده باید نگران آینده تولید خرما در کشور و رها شدن نخلستان‌ها باشیم.

سرویس خبری: صنعت غذا