1

اصلاح اقتصاد نیازمند اجماع بین مردم و حاکمیت است

رئیس اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد که برای اصلاح ریل گذاری اقتصادی کشور نیاز به یک اجماع بین مردم و حاکمیت داریم تا از وضعیت فعلی برون رفت داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، جمال رازقی چهارشنبه ٢٢ اردیبهشت در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس بیان کرد: در شاخص نرخ تورم رتبه ۵ جهان را داریم و تنها کشور جهان هستیم که طی ۴٠ سال متوالی تورم دو رقمی داشته‌ایم.

او با بیان اینکه در شاخص رتبه آزادی اقتصادی، ایران در سال ٢٠٢٠ رتبه ١۶۴ جهان را داشته، افزود: درجه آزادی اقتصادی کشورها بر اساس ۵ شاخص حجم و اندازه دولت، دسترسی به نقدینگی سالم، ساختار قانونی، امنیت حقوق مالکیت، آزادی تجارت خارجی و قوانین مالی ارزیابی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با تصریح بر این نکته که دلیل بسته بودن اقتصاد ایران به ساختار عریض و طویل و عدد جذب سرمایه گذاری خارجی مربوط می‌شود، گفت: براساس این شاخص، ایران جزو بسته ترین اقتصادهای جهان است.

رازقی همچنین با بیان اینکه رابطه بسیار مستقیمی بین آزادی اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، عنوان کرد: ایران در رده بندی شاخص فلاکت بعد از ونزوئلا دومین کشور فلاکت زده جهان است.

او با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا دچار چنین وضعیتی شده‌ایم و علت چیست؟ مهمترین علت را شاخص کسب و کار، نظام پولی و بانکی و تحریم، عدم ارتباط بین‌المللی، بروکراسی اداری، نبودن هدف در اقتصاد کشور، دخالت ندادن بخش خصوصی در سیاست گذاری‌ها و …برشمرد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: اگرچه رهبری در سخنان اخیر خود شفاف در خصوص مسائل سیاست خارجی صحبت کردند اما نمی‌دانیم چرا برخی در کشور کاسه داغ تر از آش می‌شوند و این افراد حتما کاسبان تحریم هستند و بر این ساز می‌دمند.

رازقی اضافه کرد: یادمان نرفته که یک ایران ١۴٠۴ داشتیم که امضای همه مسئولان نظام را داشت اما الان ایران ١۴٠۴ کجا قرار دارد؟ 

او خاطرنشان کرد: اکنون که با رهنمودهای رهبری مذاکرات در حال انجام است می‌بینیم که عده‌ای در کشور چه می‌کنند و نتیجه آن شده که هنوز به عدم قطعیت در خصوص مسائلی مانند اف ای تی اف و برجام نرسیده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: اگر منحنی رشد اقتصادی کشور را رسم کنیم متوجه خواهیم شد که ریل گذاری اقتصادی کشور غلط است و ١١ سال است رهبری شعار سال را اقتصادی اعلام کرده‌اند اما در هیچ سالی به اهداف آن نرسیده‌ایم.فرمان اقتصاد کشور در همه این سال‌ها به دست سیاسیون بوده و امید است به این نتیجه برسند که فرمان را به دست خود اقتصادی‌ها بدهند.

رازقی اضافه کرد: با توجه به شرایط تداوم همه گیری بیماری کرونا در کشور و سرعت پایین واکسیناسیون در ایران نسبت به سایر کشورها، پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت همه گیری تا سال ۱۴۰۱ تداوم داشته باشد و از این رو سناریوی افت اشتغال به صورت افت ٢٠ درصدی در سال ١۴٠٠ و ١٠ درصدی در ١۴٠١ پیش‌بینی می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا