1

افتتاح بزرگترین پایانه و مرکز صادراتی ایران در بوشهر در تابستان امسال

در جلسه شورای اداری استان بوشهر که با حضور استاندار بوشهر و مدیران کل این استان برگزار شد، تفاهمات راه‌اندازی بزرگ‌ترین هاب صادراتی کشور با سرمایه‌گذاری ۱۰۵ میلیون دلاری پیگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، بزرگترین هاب صادراتی کشور که در فضایی به متراژ ۴۵ هزار متر مربع و همچنین ۲۰هزار متر اسکله‌ی کانتینری و نفتی اختصاصی، در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و جزیره نگین با حمایت و  همکاری ویژه استاندار بوشهر و مسوولان دستگاههای ذیربط در حال ساخت است، در تیرماه ۱۴۰۲ راه اندازی می‌شود.

این هاب صادراتی عظیم با عنوان «مرکز دائمی صادرات آرکارنو»، مرکزی متمرکز برای نمایش بیش از ۴۰۰ هزار قلم کالای تولیدی ایرانی و کالاهای دارای ظرفیت صادرات مجدد است و از هم‌اکنون با توجه به روابط تجاری بازار بزرگ آرکارنو با بیش از ۱۲۷ کشور جهان و  ظرفیت‌های بندری بوشهر که نقطه طلایی در کریدور شمال و جنوب است، مورد توجه تجار کشورهای آفریقایی و همسایه همچون قطر، امارات، عمان، ترکیه، روسیه و تجار چینی و اروپایی قرار گرفته است.

هزینه ساخت  و تکمیل نهایی این مجموعه حدود ۱۰۵ میلیون دلار بوده است که تماما توسط سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی متشکل از مرکز عمده فروشی و صادرات آرکارنو و گروه سرمایه‌گذاری انتخاب مفید فراهم شده است. در این مرکز، تجار و فعالان اقتصادی در زیر یک سقف امکان مشاهده و خرید بیش از ۴۰۰ هزار قلم کالای تولیدی ایران  و همچنین کالاهای صادرات مجدد کشورهای دیگر را از فولاد و مواد پتروشیمی تا پوشاک و مواد غذایی و لوازم خانگی و الکترونیک و غیره را خواهند داشت و امکانات ایجاد شده در آن موجب گردیده تا هر تولیدکننده‌ی ایرانی که امکان تامین عمده کالای باکیفیت و استاندارد لازم را دارد، مستقیما امکان فروش و صادرات کالای خود را بصورت فیزیکی و آنلاین در یک شبکه جهانی  داشته باشد. همچنین ساخت یک هتل ۵ ستاره و ارتقا ظرفیت‌های اقامتی بوشهر نیز در این سامانه‌ی عظیم پیش بینی گردیده تا تجار و خریداران که از داخل کشور و کشورهای دیگر به این پایانه مراجعه می‌کنند از امکانات اقامتی لازم بهره مند شوند.

استاندار بوشهر با تاکید بر حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاری در این استان و تسهیل‌گری‌های لازم اعلام کرد به زودی با افتتاح پروژه هاب صادراتی آرکارنو، بوشهر به عنوان یکی از مقاصد اصلی تجاری برای فعالان اقتصادی و تجار منطقه و کشورهای مختلف تعریف خواهد شد.

دکتر محمدرضا اسپرورین مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری انتخاب مفید در حاشیه‌ی جلسه شورای اداری استان گفت: «با حمایت استاندار بوشهر و دستگاههای اجرایی مرتبط، توافقات صورت پذیرفته برای راه‌اندازی این مرکز پیگیری شد و به‌زودی شاهد راه اندازی فاز اول آن خواهیم بود.

وی در مورد دلایل راه‌اندازی این مرکز گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه تجارت خارجی ایران آن است که تجار و مردم کشورهای دیگر اطلاعات کافی از ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی ایران ندارند و به همین دلیل در بسیاری از بازارها کشورهای رقیب جای ما را پر کرده‌اند و حتی در خیلی از موارد کالای ایرانی بنام کشورهای دیگر بسته‌بندی و صادر می‌شود.

وی افزود: با راه‌اندازی هاب عظیم صادراتی آرکارنو، تجار می‌توانند در زیر یک سقف انواع مختلف کالا را با مشخصات فنی و قیمت روز مشاهده کنند و کالا پس از سفارش از طریق کشتی، هواپیما و یا کامیون، سریعا به کشورهای هدف ارسال می‌شود.

گفتنی است این مرکز یک بارانداز و محل تهیه و خرید و فروش کالاهای ترانزیتی سایر کشورها نیز خواهد بود و علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در بخش‌های خدمات و صادرات، ظرفیت‌های تولید و صادرات مجدد کالا را در ایران افزایش چشم‌گیری خواهد داد.

سرویس خبری: صنعت غذا