1

افت تولید علت اصلی گرانی زعفران/ قیمت هر کیلو زعفران ۳۲ میلیون تومان

نایب رئیس شورای ملی زعفران افت تولید ناشی از شرایط خشکسالی و دپوی محصول در انبارها را از دلایل گرانی زعفران در بازار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در واکنش به التهابات قیمت زعفران در بازار اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته ۲۰ میلیون تومان، زعفران پوشال ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان، شبه نگین ۲۵ تا ۲۶ میلیون تومان، نگین ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان و نگین سوپر ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومان است که حداکثر با ۱۰ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

وی قیمت ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومانی هر کیلو زعفران در خرده فروشی را گران دانست و گفت: متولیان امر باید از گرانفروشی جلوگیری کنند چرا که قیمت نسبت به هفته اخیر تغییری نداشته است.

میری ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت زعفران، اغلب خریداران از قیمت ها مطلع نیستند که با این وجود نظارت و بازرسی باید افزایش یابد تا گرانفروشی رخ ندهد.

وی حداقل قیمت هر مثقال زعفران دسته در مغازه برای مصرف کننده را ۱۱۰ هزار تومان، سرگل ۱۴۰ هزار تومان و نگین  ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به بسته بندی قیمت کمی متفاوت است چرا که برخی زعفران ها در بسته بندی های معمولی و برخی دیگر در بسته بندی هایی که حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد، عرضه می شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران کاهش تولید را یکی از دلایل گرانی محصول اعلام کرد و گفت: از اردیبهشت بارها هشدار داده ایم که با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود بارش و عدم انگیزه تولیدکنندگان نسبت به قیمت، تولید کاهش یافته است، اما هم اکنون نمی توان درصدی اعلام کرد چرا که هنوز برداشت تمام نشده است.

به گفته وی، علی رغم افزایش ۳ تا ۱۰ برابری قیمت تمامی اقلام، اما نرخ زعفران نوسان چندانی نداشته است.

میری با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا پایان آذر ادامه دارد، بیان کرد: با توجه به پیک برداشت زعفران، عرضه انبوه محصول منجر به کاهش قیمت می شود؛ بنابراین کشاورزان باید با مدیریت اقدام به عرضه زعفران کنند.

این مقام مسئول کاهش تولید و دپوی محصول توسط دلالان برای عرضه با نرخ های بالاتر در ماه های آتی را از دلایل التهاب قیمت در بازار اعلام کرد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات طلای سرخ تصریح کرد: بنابر آمار ۷ ماهه گمرک، صادرات نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته است، حال باید منتظر ماند و دید که صادرات محصول در آبان که تعیین کننده است، به چه رقمی می رسد. با اعلام آمار گمرک نمی توان اظهار نظری راجع به روند مثبت یا منفی گرانی بر صادرات داشت، از این رو تا ۱۵ آذر باید منتظر آمار اعلامی ماند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان