1

افت ۴۵ درصدی تولید زیتون؛ نیازی به واردات روغن زیتون نداریم

رئیس شورای ملی زیتون گفت: با توجه به سرمای زودرس، تولید زیتون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش یافته است.

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از احداث پارک لجستیک زیتون در راستای برندسازی محصول خبر داد و گفت: احداث پارک لجستیک زیتون در زنجان ارزش افزوده‌ای بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان برای دولت و ۳۲۰ میلیارد تومان برای بخش خصوصی در بردارد. همچنین ۴۰۰ نفر به طور مستقیم در این طرح مشغول فعالیت هستند.

احداث پارک لجستیک زیتون راهی برای صادرات

او سرمایه گذاری در این طرح را بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به موافقت استانداری زنجان، حمل و نقل جاده‌ای، اتاق بازرگانی و سایر ارگان‌ها، وزارت جهاد کشاورزی موافقت کرده که بحث تغییر کاربری را در حداقل زمان انجام دهد، چرا که این طرح در برندسازی و صادرات زیتون تاثیر بسزایی دارد.

عباسی با بیان اینکه بی توجهی به برندسازی زمینه را برای عقب ماندگی نسبت به دیگر رقبا فراهم‌کرده است، گفت: این در حالی است که با برندسازی زیتون در بازار‌های هدف می‌توان حرفی برای گفتن داشت، چرا که طعم زیتون ایرانی در دنیا زبانزد است.

رئیس شورای ملی زیتون ادامه داد: با وجود برخی ظرفیت‌ها امکان واردات برخی محصولات در حوزه زیتون، بسته بندی و فرآوری و کنسرو زیتون با هدف صادرات وجود دارد.

او از کاهش تولید زیتون در کشور خبر داد و گفت: امسال تغییر شرایط آب و هوایی، سرمای زودرس و سال ناآور زیتون موجب شد که محصول زیتون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر واردات روغن زیتون بیان کرد: اگرچه شورای ملی زیتون مخالف واردات است، اما برآورد می‌شود برای نیاز کشور باید که ۷ تا ۸ هزار تن روغن زیتون وارد شود.

عباسی در پایان با اشاره به اینکه نیازی به واردات زیتون کنسروی نداریم، تصریح کرد: امسال حدود ۴۵ هزار تن زیتون کنسروی در کشور تولید می‌شود که با این وجود کسری در تامین نیاز داخل نداریم.

سرویس خبری: صنعت غذا