1

افزایش شاخص قیمت جهانی غذا برای اولین‌بار

شاخص قیمت جهانی در آوریل برای اولین‌بار در یک سال گذشته افزایش یافت، اما همچنان حدود ۲۰ درصد از رکورد بالاترین قیمت در مارس ۲۰۲۲ پس از جنگ روسیه و اوکراین است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، آژانس موادغذایی سازمان ملل متحد (فائو) اعلام کرد که شاخص قیمت مواد غذایی در ماه گذشته به طور میانگین ۱۲۷.۲ واحد در مقابل ۱۲۶.۵ ماه مارس بود. این آژانس اظهار کرد که افزایش ماه آوریل ناشی از قیمت‌های بالاتر شکر، گوشت و برنج است که کاهش در شاخص‌های قیمت غلات، لبنیات و روغن نباتی را جبران می‌کند.

ماکسیمو توررو اقتصاددان ارشد فائو در این باره گفت: با توجه به بهبود اقتصادها، تقاضا افزایش می‌یابد و فشار زیادی بر قیمت موادغذایی وارد می‌کند. شاخص قیمت شکر نسبت به ماه مارس ۱۷.۶ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۱ رسید.

فائو همچنین افزود: این افزایش با نگرانی از کاهش عرضه و کاهش پیش‌بینی‌های تولید برای هند و چین، همراه با تولید کمتر تایلند و اتحادیه اروپا مرتبط است.

شاخص گوشت ۱.۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت، قیمت لبنیات ۱.۷ درصد کاهش یافت، قیمت روغن نباتی ۱.۳ درصد کاهش یافت و شاخص قیمت غلات ۱.۷ درصد کاهش یافت. توررو گفت: افزایش قیمت برنج بسیار نگران‌کننده است.

فائو در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۳ را ۷۸۵ میلیون تن پیش‌بینی کردکه اندکی کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ است، اما با این وجود دومین تولید بزرگ تاریخی است. فائو پیش‌بینی برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۲ را از ۲.۷۷۷ میلیارد تن به ۲.۷۸۵ میلیارد تن افزایش داد که تنها یک درصد کمتر از سال قبل است.

فائو تصریح کرد: مصرف جهانی غلات در دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به ۲.۷۸ میلیارد تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به میزان ۰.۷ درصد کاهش داشته است. انتظار می‌رود ذخایر جهانی غلات تا پایان فصل ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ با ۰.۲ درصد کاهش به ۸۵۵ میلیون تن کاهش یابد.

سرویس خبری: بین الملل