1

افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی امروز نیز افزایش یافت و با توجه به محدود شدن صادر کنندگان به دلیل شیوع کرونا باید فکر بهتری برای تامین نیاز داخلی کرد که بیش از ۷۰ درصد وابسته به واردات است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از فارس،  بازارهای جهانی قیمت انواع خوراک دام و طیور افزایش داشت و نگرانی را برای کشورهای وارد کننده بیشتر کرد. ایران نیز از جمله وارد کنندگان عمده خوراک دام وطیور است و در تامین بیش از ۷۰ درصد نیاز داخلی این نهاده وابسته به واردات است.

امروز قیمت هر بوشل ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود با ۱٫۲۵ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۴۳۴ دلار به فروش رفت، قیمت این نهاده در روزهای اخیر نیز روند افزایشی داشت.

همچنین قیمت یولاف هم که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می شود رشد ۷۵ سنتی داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۳۰۰ دلار معامله شد.

ایران سالانه به ارزش  4.5 میلیارد تن انواع خوراک دام از کشورهای دیگر وارد می‌کند. هر گونه افزایش قیمت بازار جهانی باعث خروج ارز بیشتر از کشور خواهد شد.

وابستگی به واردات خوراک دام نه تنها باعث خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه نابسامانی در بازار داخل هم ایجاد کرده است، به طوری که به رغم تولید محصولات پروتئینی مازاد از جمله مرغ و تخم مرغ شاهد افزایش قیمت آن در داخل هستیم که به گفته کارشناسان عامل اصلی آن نهاده‌های گران‌قیمت است که به دست تولیدکننده می‌رسد. 

پس از شیوع بیماری کرونا کشورهای صادر کننده در سیاست های صادراتی خود بازنگری کردند و صادرات خود را متوقف یا محدود کردند و به همین دلیل ارزش امنیت غذایی کشورها بسیار با اهمیت شده است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: فارس