1

افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

امروز نیز قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی روند افزایشی داشت و زنگ هشداری به وزارت جهاد کشاورزی است تا برنامه خود اتکایی در این نهاده‌ها را سرعت ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت خوراک دام افزایش یافت، هر بوشل ذرت به عنوان خوراک دام با ۶٫۷۵ دلار افزایش به قیمت ۵۵۳ دلار و ۷۵ سنت معامله شد.

قیمت خوراک دام طی چند ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. ایران نزدیک به ۸۰ درصد در تأمین خوراک دام و طیور وابسته به واردات است و این نهاده با ارزش ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی را در بر می‌گیرد.

وزارت جهاد کشاورزی برنامه های خود اتکایی برای خوراک دام و طیور را آغاز کرده اما پیشرفت چندانی نداشته است.

* قیمت گندم در بازارهای جهانی افزایش یافت

قیمت محصول استراتژیک و اساسی گندم در ادامه افزایش روزهای اخیر امروز نیز ۵۰ سنت افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۶۶۳ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

گندم یک محصول بسیار مهم در جهان به حساب می‌آید و کشورها برای خودکفایی محصول تلاش می‌کنند. به عنوان مثال اتحاد جماهیر شوروی زمانی واردکننده گندم بود که در طی سال‌ها اکنون روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم به حساب می‌آید.

ایران در تولید گندم خودکفا است اما به گفته کارشناسان این خودکفایی پایدار نیست و سال گذشته ۳ میلیون تن وارد کرد.

* افزایش قیمت دانه روغنی در بازارهای جهانی

امروز نیز قیمت انواع دانه‌های روغنی در بازار جهانی افزایش یافت. قیمت سویا ۵٫۲۵ دلار، سویای خوراکی ۱٫۴ دلار و کانولا به عنوان گیاه روغنی ۹۰ سنت با افزایش قیمت مواجه شد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: فارس