1

افزایش ۲۳ درصدی تولید بذر گندم در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲۳ درصدی تولید بذر در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به گزارش پخش شده در برخی رسانه‌ها درباره کمبود بذر، اظهار کرد: بذر گندم همه ساله توسط شرکت‌های بخش خصوصی و تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال تولید بذر نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: امسال ۳۸۰ هزار تن بذر از حدود ۶۵ رقم گندم آبی و دیم تولید شده این در حالی است که میزان مصرف بذر کشاورزان گندمکار در سال  گذشته ۳۱۰ هزا ن بذر بوده است.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است یک سوم بذر گندم آبی و یک پنجم گندم دیم را تهیه کند، اظهار کرد: امسال نزدیک به ۵۵ درصد از بذر گندم آبی و حدود ۲۵ درصد بذر گندم دیم را تامین شده است که این اقدام با هدف حمایت از کشاورزان بوده است.

وی با بیان این که در ۳۰ سال گذشته، بالاتر بودن قیمت خرید تضمینی گندم از قیمت بذر آن سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: امسال قیمت خرید تضمینی گندم ۴ هزار تومان تعیین شد این در حالی است که قیمت بذر گندم آبی ۳۹۰۰ تومان و قیمت بذر گندم دیم ۳۷۰۰ تومان تعیین شده که کمتر از قیمت تضمینی است؛ بنابراین اگر کشاورزان بخواهند از بذور خود استفاده کنند باید به ازای هر کیلو ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان برای بوجاری کردن، فرآوری و حمل و نقل هزینه کنند بر این اساس شاید ترجیح دهند بذور خود را عرضه و از بذور گواهی شده استفاده کنند.

اسفندیاری پور یادآور شد: ممکن است تعداد اندکی حدود ۱ تا ۲ درصد کشاورزان بذر در دسترس‌شان نباشد که برای رفع این مساله با هماهنگی انبارها، بذر خودمصرفی به میزان ۸ تا ۹ هزار تن تهیه شده است که در دسترس کشاورزان قرار  می‌گیرد و این روند ادامه دار خواهد بود.

وی گفت: البته کشاورزان با سابقه و با تجربه بذر مورد نیاز خود را در زمان برداشت نگه می‌دارند و اگر در زمان کاشت بذور بهتری در اختیار داشته باشند آن را کشت می‌کند و اگر نبود، بذور خود را بوجاری و استفاده می‌کنند، بدون این که کاهش تولید اتفاق بیفتد.

اسفندیاری پور با اشاره به این که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بذور خودمصرفی را کشاورزان در مزارع خود نگه می‌دارند، خاطرنشان کرد: در سایر کشورهای توسعه یافته هم همین طور است چون توجیه اقتصادی ندارد که کشاورز هر سال بذر دریافت کند ولی حتما بذر باید بوجاری، دانه بندی و ضد عفونی شود که خوشبختانه به تعداد کافی هم دستگاه‌ها و واحدهای بوجار در سراسر استان‌ها تامین شده و در دسترس کشاورزان قرار دارد.

وی افزود: یک کشاورز در حوزه گندم دیم می‌تواند یک سال گندم گواهی شده دریافت کند و تا پنج سال هم از بذر مزرعه خود بعد از بوجاری و ضدعفونی استفاده کند. همچنین کشاورزان گندمکار آبی نیز می‌توانند یک سال بذر گواهی شده دریافت کنند و تا سه سال هم از بذر خودشان استفاده کنند بدون این که کاهش تولید داشته باشند.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه  در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از کشت گندم کشور انجام شده است، تصریح کرد: از حداقل ۶ میلیون هکتار  برنامه کشت گندم تا ۲۱ آبان ماه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار گندم در مناطق مختلف کشور اعم از شمال و شمال غرب کشور کشت شده و روند کشت روند خوبی است و ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه امکان جابه جایی بذر در استان های مختلف وجود دارد، یادآور شد: البته بذر مورد نیاز هر استان توسط خود استان تامین می شود؛ البته جا به جایی بذور دارای یک شرط مهم است؛ زیرا بذر بعضا در برخی از استان‌ها ناسازگار هستند به طور مثال، بذر استان آذربایجان شرقی در استان خوزستان نمی‌تواند کشت شود زیرا بذر آذربایجان شرقی خواص اقلیم سرد را داراست و استان خوزستان دارای عادت رشد ارقام بهاره  است.

اسفندیاری‌ پور با اشاره به این که هر استان کمیته فنی بذر دارد، تصریح کرد: مازاد بذور در استان های هم‌اقلیم قابلیت جا به جایی دارد و می‌توانند به تناسب نیازها مازاد بذور خود را به سایر استان‌ها ارسال کنند که این موضوع امسال و همه ساله در کشور اتفاق می‌افتد و ممنوعیتی وجود ندارد.

وی درباره توزیع بذر در استان های کشور، گفت: شرکت های تولیدکننده بذر با هماهنگی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، کارگزاران مورد اعتماد را که مورد تایید مراکز خدمات در شهرستان‌ها باشند انتخاب می‌کنند تا در کوتاه‌ترین محل ممکن، بذر در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

اسفندیاری پور تاکید کرد: اگر کارگزاری یا فردی تخلف داشته باشد، در این زمینه برخورد قانونی صورت می گیرد.

سرویس خبری: کشاورزی