1

افزایش ۲ برابری مبارزه با بیماری‌های گندم و جو در مزارع کشور

مدیر کل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در سال زراعی جاری در سطح یک میلیون و ۴۶۴ هزار هکتار از مزارع آبی و دیم کشور با بیماری های گندم مبارزه شیمیایی شد که نسبت به سال قبل دو برابر افزایش نشان می دهد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اکبر آهنگران با بیان این خبر افزود: امسال به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی، بارندگی‌های زیاد، دمای مناسب برای رشد بیماری‌ها و حساسیت و شکسته شدن مقاومت رقم چمران ۲ نسبت به زنگ گندم، سطح مبارزه با بیماری‌های این محصول افزایش یافته است.

وی سطح مبارزه با کل بیماری‌های گندم در سال زراعی ۹۷-۹۸ را ۷۱۷ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال زراعی جاری در ۵۲۹ هزار هکتار از مزارع کشور علیه بیماری زنگ گندم مبارزه شد، در حالی که این سطح از مبارزه در سال زراعی گذشته بالغ بر ۱۶۸ هزار هکتار بود.

آهنگران در مورد حساسیت رقم چمران ۲ نسبت به زرد گندم اظهارکرد: در سال زراعی گذشته مشکلی در مورد این رقم نداشتیم،اما امسال به دلیل ظهور بیماری زنگ زرد در سطوحی از مزارع گندم که رقم چمران ۲ کشت شده بود، مجبور به سمپاشی شدیم.

وی اضافه کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۷۰ درصد ارقام کشت شده در استان‌های ایلام و خوزستان، رقم چمران ۲ بود.

این مسئول با اشاره به این که بیش از ۵۰ نوع بیماری در حوزه گندم وجود دارد، تصریح کرد: از میان ۵۰ نوع بیماری در حوزه گندم، ۲۰ نوع آن مانند زنگ زرد، سیاهک ها،سفیدک پودری، فوزاریوم خوشه و سپتریوز از اهمیت بیشتری برخوردارند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور همچنین سطح مبارزه با بیماری‌های جو در سال زراعی جاری را نزدیک به ۸۰ هزار هکتار بیان کرد و افزود: این سطح مبارزه نسبت به سال زراعی قبل ۲ برابر افزایش داشته است.

وی درباره مبارزه شیمیایی با آفات گندم نیز اظهار داشت: سطح مبارزه با آفات گندم به غیر از سن و ملخ در سال جاری بیش از ۲۴۰ هزار هکتار بوده که نسبت به مبارزه ۳۰۰ هزار هکتاری سال زراعی پیش کاهش نشان می دهد.

آهنگران سطح مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم در سال زراعی جاری را ۴.۴ میلیون هکتار و در مزارع جو حدود ۳۸۰ هزار هکتار عنوان کرد.

سرویس خبری: کشاورزی