1

افزایش ۳۵.۹ درصدی پرواربندی گوسفند در دامداری‌ها

 در تابستان امسال ۳.۹ میلیون راس گوسفند و بره و ۱.۲ میلیون راس بز و بزغاله توسط دامداری‌ها پروار شده که نسبت به فصل قبل ۳۵.۹ و ۲۳.۶ درصد افزایش یافته است.  

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، افزایش تولید دام سبک (گوسفند، بره، بز و بزغاله) و پروار کردن آن از این جهت اهمیت دارد که منجر به ایجاد تعادل در قیمت گوشت قرمز خواهد شد.

مرکز آمار به تازگی در طرح آمارگیری، وضعیت تعداد و تولید دام سبک در تابستان امسال را اعلام کرد که نشان می‌دهد تعداد «گوسفند و بره» و «بز و بزغاله» موجود در دامداری‌های کشــور در شهریور ماه به‌ترتیب ۴٣ و ۱۵.۳ میلیون رأس بوده است.

براساس این گزارش تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌ها ۰.۳ درصد افزایش و تعداد بز و بزغاله هفت درصد کاهش داشته است.

طبق یافته‌های دیگر این طرح آمارگیری، تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس بره و ۴۵٣ هزار رأس بزغاله در فصل تابستان امسال در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده است.  

تعداد بره‌های متولد شده در تابستان ۹۸ نسبت به بهار همان سال، ۷۱.۲ درصد و بزغاله  ٨٢ درصد کاهش یافته است. البته با توجه با فصلی بودن زایش دام‌های سبک، کاهش چشمگیر زایش دام‌های سبک در فصل تابستان، امری طبیعی است.

در تابستان سال‌جاری، تعداد سه میلیون و ۹۰۰ هزار رأس گوسفند و بره و یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس بز و بزغاله توسط دامداری‌های کشور پروار شده که نسبت به فصل قبل به ­ترتیب ۳۵.۹ و ۲۳.۶ درصد افزایش یافته است.

در بهار ۹۸ نیز ۴۶ هزار و ۴۰۰ تن شیر گوسفند و ۴۰ هزار تن شیر بز تولید شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان